Reklama w Internecie
KPI dla reklamy internetowej

Działania marketingowe w Internecie są w pełni mierzalne i jest to niewątpliwie ich największa zaleta. Jednak, aby nasze działania miały sens musimy wiedzieć, co jest dla nas ważne – powinniśmy zatem ustalić cele swoich działań marketingowych. Bez tego nie możemy efektywnie mierzyć efektów pracy, ponieważ nie będziemy wiedzieli na co dokładnie patrzeć.

KPI – Kluczowe wskaźniki efektywności

KPI (Key Performance Indicators) to nic innego jak obranie sobie konkretnych celów, do których chcemy dążyć i które chcemy mierzyć. Dzięki temu możemy na bieżąco monitorować przebieg kampanii w oparciu o wcześniej ustalone cele. Jeżeli w czasie nasze działania nie przekładają się na realizacje tych celów – może czas zmienić działania na inne, bardziej efektywne?

Co może być takim wyznacznikiem w przypadku reklamy w Internecie?

  • liczba zamówień,
  • liczba połączeń telefonicznych,
  • liczba wypełnionych formularzy kontaktowych,
  • świadomość marki,
  • czy nawet ruch na stronie.

Każdy biznes jest inny i działa w oparciu o inny model biznesowy – dla sklepu internetowego najważniejsze będą zamówienia, w przypadku firm usługowych będzie to raczej mierzenie liczby kontaktów a dla stron tematycznych/portali będzie to określony wolumen ruchu na stronie czy liczba rejestracji.

Dlaczego warto myśleć o KPI?

Pomyśl o tym jak o kontroli efektywności działań marketingowych – na podstawie dobrze zdefiniowanych celów możesz szybciej podejmować decyzje, zmieniać strategie i reagować na występujące problemy.

  • Analiza poszczególnych kanałów: jakie sposoby dotarcia do klienta realizują określone cele oraz w jakim stopniu dany kanał wspiera inny.
  • Analiza własnej strony: jak wykorzystuję ruch zdobyty na stronę, dlaczego duża część użytkowników nie wchodzi w interakcję z moją stroną?

Przykłady myślenia nastawionego na realizację celów

  1. Działania SEO

Co jest dla Ciebie celem w działaniach związanych z SEO/Pozycjonowaniem? Jeżeli pomyślałeś o pozycji w wynikach wyszukiwania to niestety nie jest to cel, który może pomóc Tobie w biznesie. Dla działań SEO możesz określić sobie następujące cele:

  • wzrost ruchu na stronie,
  • zwiększenie liczby zapytań,
  • zwiększenie sprzedaży.

Dlaczego pozycja strony nie może być celem biznesowym?

A kto powiedział, że wysoka pozycja w Google zapewni Tobie zysk? OK – zapewni ale pod kilkoma warunkami:

  • musisz mieć wybrane dobre słowa kluczowe (ani zbyt ogólne, ani zbyt szczegółowe),
  • Twoja strona musi być atrakcyjna i łatwa w obsłudze.

Przykład dla pierwszej sytuacji: Co z tego, że będziesz pierwszy na frazę: „usługi oliwienia zamków samochodowych” jak tego typu zapytanie nie sprowadzi ruchu na Twoją stronę, a w przypadku osiągnięcia pierwszej pozycji na słowo „komputery” sprzedając komputery możesz się mocno zawieźć – takie słowo jest trudne do wypozycjonowania, ale przynosi bardzo duży ruch. Niestety ten ruch nie powinien Ciebie interesować, ponieważ nie ma on intencji zakupowej. Użytkownicy mogą szukać: 1. informacji na temat komputerów, 2. szukać obrazów ale niekoniecznie coś u Ciebie kupią. Jeżeli chcesz pozyskiwać duży ruch, niekoniecznie z trudnych i konkurencyjnych fraz przeczytaj artykuł o pozycjonowaniu szerokim, który omawia kwestie wpływu Long-Tail na ruch na stronie.

Przykład dla drugiej sytuacji: Twój serwis jest dobrze widoczny w Google na odpowiednie słowa kluczowe powiązane z Twoją ofertą. Jednak mimo dużego ruchu widocznego w Google Analytics wciąż masz bardzo małą liczbę zamówień. Dlaczego? Bo kupujący to ludzie, którzy może mają problem z obsługą Twojej strony, nie wiedzą co na niej zrobić lub nie mają do niej zaufania (sprawdź ten artykuł).

Zatem, działania SEO powinny skupiać się na dokładnym wybadaniu słów kluczowych, ich konkurencyjności oraz na poznaniu intencji użytkowników, którzy dane słowa wpisują.

2. Łączenie działań AdWords z SEO

We wcześniejszym artykule Łączenie pozycjonowania z reklamą AdWords zostało wskazane, że takie działania mają jak najbardziej sens. Co jednak w przypadku nie tyle uzupełniania kampanią AdWords brakujących słów kluczowych w działaniach SEO co ich dublowanie. Czy to nadal synergia czy kanibalizacja obu działań?

Na to pytanie świetnie odpowiada przygotowana infografika od Google, która wskazuje że w każdym z przypadków następuje widoczny zysk w pozyskiwanym ruchu.

Porównanie - badanie Google

źródło infografiki: research.googleblog.com

Pamiętajmy zatem, aby dokładniej określać nasze cele związane z reklamą w Internecie.

Myśląc o tym warto sobie zadać pytanie czego potrzebuję i w ten sposób wcześniej obrany cel jakim mogła być pozycja w wyszukiwarce wydaje się nietrafiona, bo przecież mój biznes nie potrzebuje wysokiej pozycji w wyszukiwarce ale klientów i świadomość marki.

Pozycjonowanie stron internetowych

5/5 - (3 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.