Reklama w Internecie
Black Friday i Cyber Monday w polskich sklepach online

Są pewne okresy dla każdej z branż, kiedy mamy do czynienia z tzw. sezonem czy też szczytem. Niewątpliwie listopad i grudzień jest absolutnym szczytem sprzedaży dla biznesów e-commerce. Jednak prócz świąt mamy jeszcze dwa większe wydarzenia: Black Friday oraz Cyber Monday.

Co to za szczególne dni?

Te dwa dni są do siebie zbliżone i oba są prawdziwym świętem dla wszystkich fanów okazyjnych zakupów. Black Friday (Czarny piątek) to dzień po Święcie Dziękczynienia w USA i w tym roku przypada on na dzień 25 listopada. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) to pierwszy poniedziałek po Dniu Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych i w tym roku przypada on 28 listopada.

Historycznie są to dwie odrębne oferty dla kupujących: z założenia Cyber Monday tym się różni od Black Friday, że jest to narzędzie promocyjne sklepów internetowych (które jak dobrze wiemy ogłaszają swoje promocje również i w poprzedzającym święcie: Black Friday).

Jednak z punktu widzenia klienta mało istotna jest ta różnica, ponieważ liczą się dla niego prawdziwe promocje i okazje, których nie otrzyma on w ciągu roku. To chcemy właśnie zaoferować: realne korzyści, w przeciwnym razie zawiedziemy potencjalnego klienta!

Szał zakupowy jest szczególnie widoczny w okresie świątecznym – dobrym przykładem będzie popularność słowa tablet. Na poniższym wykresie doskonale widać, że szczyt takich decyzji zakupowych przypada właśnie na okres: listopad, grudzień i styczeń.

Trendy dla słowa table na gwiazdkę

Najlepsze promocje i oferty – przygotowania

Jeszcze kilka lat temu te dwa święta były nieodpowiednio adaptowane w naszym kraju – spotykane promocje najczęściej nie były w żaden sposób wyjątkowe i dalece odbiegały od promocji oferowanych za oceanem. Na szczęście to się zmienia (na lepsze) i w te dni można naprawdę upolować dobre okazje.

Jak przygotować dobrą promocję, która będzie widoczna oraz chwytliwa?

Strona sklepu:

Stwórz specjalną zakładkę na stronie sklepu – dedykowany Landing Page, który przedstawi promocyjne oferty. Zastanów się nad tworzoną ofertą – zaoferuj bezpłatną wysyłkę, daj coś w gratisie, w mocno obniżonej cenie lub dodatkową usługę/produkt w ramach bonusu lub opustu.

Promocja ofert:

  • Przemyśl promocję: zaplanuj działania na Facebooku – stwórz wydarzenie, wspomóż się reklamami.
  • Uruchom specjalną kampanię w Google AdWords, aby dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych (nie zapomnij o kampaniach zasięgowych – banerowych oraz remarketingowych dla stałych klientów). W tym przypadku pozycjonowanie sklepu się nie sprawdzi z uwagi na krótkookresowy charakter działań.
  • Uruchom kampanię mailingową, którą poinformujesz swoich obecnych kupujących o promocji. Może zaoferuj im jeszcze dodatkowy bonus?
  • Więcej pomysłów na promocję można znaleźć w artykule: Jak reklamować sklep internetowy w sieci, w którym podsuwamy pomysły również na długofalowe działania reklamowe dla sklepu online.

Podsumowanie

Może się wydawać, że usilne próby pozyskania jak największej liczby sprzedaży nawet kosztem marży jest nieracjonalne z biznesowego punktu widzenia, pamiętaj jednak że taka akcja nie powinna zakończyć się tego 25 lub 28 listopada.

Patrz na wydatki reklamowe przez pryzmat LTV (lifetime value) a nie przez pryzmat ROI, ponieważ klient, którego pozyskamy w tym gorącym okresie może kupić od nas ponownie.

Pozycjonowanie stron internetowych

4.7/5 - (3 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

2 komentarze

  1. Widoczni
    25 listopada 2016

    Niestety zauważyłam, że w tym roku nadal wiele ważnych firm na różnych rynkach nie do końca rozumie znaczenie tych dni – widziałam w kilku miejscach wielką okazję na Black Friday: -20%…

    W podsumowaniu zauważyliście bardzo ważną kwestię, o której często w Polsce się zapomina: „klient, którego pozyskamy w tym gorącym okresie może kupić od nas ponownie.”

    • Blog Melonet
      26 listopada 2016

      Dzięki za wartościowy komentarz. Rzeczywiście niektóre biznesy nie widzą w tego typu wydarzeniach szansy dla siebie, a szkoda…

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.