Są pewne okresy dla każdej z branż, kiedy mamy do czynienia z tzw. sezonem czy też szczytem. Niewątpliwie listopad i grudzień jest absolutnym szczytem sprzedaży dla biznesów e-commerce. Jednak prócz świąt mamy jeszcze dwa większe wydarzenia: Black Friday oraz Cyber Monday.
Co to za szczególne dni?
Te dwa dni są do siebie zbliżone i oba są prawdziwym świętem dla wszystkich fanów okazyjnych zakupów. Black Friday (Czarny piątek) to dzień po Święcie Dziękczynienia w USA i w tym roku przypada on na dzień 25 listopada. Cyber Monday (Cyberponiedziałek) to pierwszy poniedziałek po Dniu Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych i w tym roku przypada on 28 listopada.
Historycznie są to dwie odrębne oferty dla kupujących: z założenia Cyber Monday tym się różni od Black Friday, że jest to narzędzie promocyjne sklepów internetowych (które jak dobrze wiemy ogłaszają swoje promocje również i w poprzedzającym święcie: Black Friday).
Jednak z punktu widzenia klienta mało istotna jest ta różnica, ponieważ liczą się dla niego prawdziwe promocje i okazje, których nie otrzyma on w ciągu roku. To chcemy właśnie zaoferować: realne korzyści, w przeciwnym razie zawiedziemy potencjalnego klienta!
Szał zakupowy jest szczególnie widoczny w okresie świątecznym – dobrym przykładem będzie popularność słowa tablet. Na poniższym wykresie doskonale widać, że szczyt takich decyzji zakupowych przypada właśnie na okres: listopad, grudzień i styczeń.
Najlepsze promocje i oferty – przygotowania
Jeszcze kilka lat temu te dwa święta były nieodpowiednio adaptowane w naszym kraju – spotykane promocje najczęściej nie były w żaden sposób wyjątkowe i dalece odbiegały od promocji oferowanych za oceanem. Na szczęście to się zmienia (na lepsze) i w te dni można naprawdę upolować dobre okazje.
Jak przygotować dobrą promocję, która będzie widoczna oraz chwytliwa?
Strona sklepu:
Stwórz specjalną zakładkę na stronie sklepu – dedykowany Landing Page, który przedstawi promocyjne oferty. Zastanów się nad tworzoną ofertą – zaoferuj bezpłatną wysyłkę, daj coś w gratisie, w mocno obniżonej cenie lub dodatkową usługę/produkt w ramach bonusu lub opustu.
Promocja ofert:
- Przemyśl promocję: zaplanuj działania na Facebooku – stwórz wydarzenie, wspomóż się reklamami.
- Uruchom specjalną kampanię w Google AdWords, aby dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych (nie zapomnij o kampaniach zasięgowych – banerowych oraz remarketingowych dla stałych klientów). W tym przypadku pozycjonowanie sklepu się nie sprawdzi z uwagi na krótkookresowy charakter działań.
- Uruchom kampanię mailingową, którą poinformujesz swoich obecnych kupujących o promocji. Może zaoferuj im jeszcze dodatkowy bonus?
- Więcej pomysłów na promocję można znaleźć w artykule: Jak reklamować sklep internetowy w sieci, w którym podsuwamy pomysły również na długofalowe działania reklamowe dla sklepu online.
Podsumowanie
Może się wydawać, że usilne próby pozyskania jak największej liczby sprzedaży nawet kosztem marży jest nieracjonalne z biznesowego punktu widzenia, pamiętaj jednak że taka akcja nie powinna zakończyć się tego 25 lub 28 listopada.
Patrz na wydatki reklamowe przez pryzmat LTV (lifetime value) a nie przez pryzmat ROI, ponieważ klient, którego pozyskamy w tym gorącym okresie może kupić od nas ponownie.
Widoczni
25 listopada 2016Niestety zauważyłam, że w tym roku nadal wiele ważnych firm na różnych rynkach nie do końca rozumie znaczenie tych dni – widziałam w kilku miejscach wielką okazję na Black Friday: -20%…
W podsumowaniu zauważyliście bardzo ważną kwestię, o której często w Polsce się zapomina: „klient, którego pozyskamy w tym gorącym okresie może kupić od nas ponownie.”
Blog Melonet
26 listopada 2016Dzięki za wartościowy komentarz. Rzeczywiście niektóre biznesy nie widzą w tego typu wydarzeniach szansy dla siebie, a szkoda…