Optymalizacja Strony
15 błędów strony, które irytują użytkowników

Są takie sprawy związane z User Experience, których nie trzeba tłumaczyć. Jednak jak serfujemy po Internecie to notorycznie trafiamy na strony, które ewidentnie nie przykładają wagi do spraw związanych z UX.

Na liście 15 punktów zapalnych na styku „strona – użytkownik” znalazły się te, które szczególnie irytują użytkowników, a które mają wpływ na:

  • Czas spędzony w witrynie
  • Współczynnik odrzuceń
  • Sprzedaż
  • Postrzeganie firmy

Każdy punkt z tej listy może oznaczać wyjście potencjalnego klienta ze strony. Nie oszukujmy się – jeżeli strona ewidentnie nie jest user-friendly to ten użytkownik już do niej nie powróci. Sprawdźmy zatem, co tak bardzo irytuje użytkowników Internetu.

1. Kiepska szybkość strony

Internet to z założenia szybkie medium. Najczęściej w poszukiwaniu informacji i produktów korzystamy z wyszukiwarek internetowych. Jeżeli zatem po kliknięciu w wyświetlone linki w wynikach wyszukiwania nasza strona nie załaduje się w ciągu paru sekund – tracimy potencjalnego klienta. Po co ma on czekać, skoro otrzymał jeszcze kilkadziesiąt innych, podobnych stron w odpowiedzi na swoje zapytanie?

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Postaraj się, aby strona ładowała się w mniej niż 3 – 4 sekundy. Więcej przeczytasz tutaj.[/notification]

2. Brak dobrej obsługi urządzeń mobile

Obecnie każdy z nas posiada nowoczesne telefony komórkowe, na których coraz częściej korzystamy z Internetu. Jeżeli na urządzeniu mobilnym nasza strona będzie się niepoprawnie wyświetlać lub jej obsługa będzie utrudniona to niestety tracimy tego użytkownika.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Posiadanie strony RWD (Responsive Web Design) to wygodne i popularne rozwiązanie. Więcej przeczytasz we wpisie: strona mobilna czy strona responsywna.[/notification]

3. Auto-odtwarzanie materiałów wideo i audio

Popularne niegdyś intra czy muzyka w tle to rzadko spotykany relikt z przeszłości. Jednak da się znaleźć podobne rozwiązania, które teraz cieszą się popularnością, a są to osadzone materiały wideo na stronach. Musisz wiedzieć, że użytkownik po wejściu na taką stronę często musi szukać źródła hałasu lub elementu, który po prostu zjada jego transfer (w przypadku mobile).

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Wszelkie materiały dźwiękowe i wideo domyślnie powinny być wyłączone.[/notification]

4. Wyskakujące okienka (pop-up)

Informacja na stronie

Wyjątkowe i limitowane oferty, przydatne newslettery – to najczęściej spotykane okienka. Nie ma w nich nic złego jeśli nie przysłaniają całego ekranu i jeżeli są łatwe do zamknięcia. Najgorzej, gdy wyświetlają się po zamknięciu na każdej podstronie strony.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Unikaj zbyt wielu wyskakujących okienek. Zadbaj również o ograniczony capping (liczba wyświetleń okienka na wizytę).[/notification]

5. Informacja o używanych ciasteczkach

Obowiązek informowania użytkowników o używanych plikach cookies na niektórych stronach całkowicie przysłania ich treść– często można to zaobserwować na urządzeniach mobilnych. Informacja o ciasteczkach nie musi być w postaci wyskakującego okienka lub przyklejonego paska – wystarczy wyraźna i łatwa do odnalezienia informacja w stopce.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Testuj sposób wyświetlania informacji o cookies.[/notification]

6. Stosowanie stron przejściowych

Przechodząc na wybraną stronę lub klikając w odnośnik z wyników wyszukiwania użytkownik liczy na znalezienie konkretnych informacji, których szuka. Niepotrzebny slajd powitalny czy dedykowana podstrona, która dzieli od tej właściwej strony to niepotrzebne dezinformowanie użytkownika.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Nie stosuj tego typu technik – ze względu na użytkownika i roboty wyszukujące.[/notification]

7. Chwytliwe nagłówki niezgodne z treścią strony

Nie naginaj rzeczywistości – znane nam nagłówki z popularnych portali informacyjnych to doskonały przykład jak nagłówek czy lead wiadomości bardzo potrafią się różnić od samej treści wiadomości. Jak to się ma do stron firmowych? – tutaj główną winą jest przede wszystkim złe i mylące linkowanie wewnętrzne na stronie.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Nie linkuj w sposób mylący lub z nastawieniem wyłącznie na cele SEO. Linkowanie wewnętrze ma służyć użytkownikom.[/notification]

8. Brak wystarczających danych kontaktowych

Często spotykany szczegół, który wydaje się, że nie powinien mieć miejsca. A jednak: znaczna część firm nie posiada informacji dotyczących godzin obsługi klienta. Czasami też jedyną spotykaną formą kontaktu jest formularz kontaktowy.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Umieść na stronie jak najwięcej przydatnych dla klienta informacji: Adresy, numery telefonów, maile, mapkę – najlepiej z trasą dojazdu, live chat.[/notification]

9. Liczne strony błędów

Strona, która nie działa prawidłowo i która zwraca kody błędu 404 przy poruszaniu się po menu czy za pomocą linkowania wewnętrznego to skuteczna droga do zniechęcenia użytkownika.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Dbaj o poprawne linkowanie – na bieżąco monitoruj pojawiające się uszkodzone linki na stronie związane z jej przebudową i rozwojem.[/notification]

10. Niskiej jakości zdjęcia lub ich brak

Nie ma nic gorszego jak podstrona wypełniona od lewej do prawej strony zbitym tekstem. Użytkownicy nie lubią takich treści. Jesteśmy wzrokowcami i lubimy szybko konsumować treści. Dlatego pamiętaj, aby zawsze starać się umieszczać co najmniej dwa obrazki w dobrej jakości.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Pierwsze wrażenie jest budowane szatą graficzną i obrazkami, które wpleciemy w treść strony. Zaciekaw odwiedzającego stronę – zazwyczaj nie ma on czasu na przeczytanie wszystkiego co masz mu do zaoferowania.[/notification]

11. Zdjęcia ze „stocków”

Dobre zdjęcia i obrazki powinny być jak treści na stronie: unikalne i przydatne. Używanie obrazów z banków zdjęć nie jest niczym złym, jednak ich nadmierne użycie na stronie będzie zauważone przez znaczną część odwiedzających i nie wygląda profesjonalnie.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Staraj się, aby za każdym razem używać wyłącznie autorskich zdjęć – to oznaka profesjonalizmu i możliwość lepszego zaprezentowania towaru i usługi od konkurencji.[/notification]

12. Skomplikowana nawigacja

Na stronie powinno się znajdować jedynie jedno menu nawigacyjne. Zróżnicowany wygląd i położenie menu na poszczególnych podstronach prowadzi do chaosu i zgubienia użytkownika.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Stosuj jedno menu główne i pamiętaj aby znalazł się tam link do strony głównej oraz do podstrony kontakt.[/notification]

13. Nieaktualne treści

Przestarzały dział aktualności lub data w stopce sprzed 5 lat źle świadczą o firmie i mogą wskazywać na jej zamknięcie lub kompletny nieprofesjonalizm.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Dbaj o to, aby użytkownik wchodząc na stronę nie miał wątpliwości co do stanu i statusu firmy oraz jej strony.[/notification]

14. Zbyt mało lub zbyt dużo treści na stronie

Dbaj o właściwe i wyczerpujące opisy produktów i usług, które oferujesz. Nikt nie szuka zdawkowych informacji – każdy chce być dobrze obsłużony i zawsze przychodzi na Twoja stronę z pytaniami, na które ma nadzieję, że wyszukana strona odpowie. Nie popadaj również w skrajność: nikt nie lubi lania wody!

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Pamiętaj, aby teksty na stronie były ciekawe, unikalne i zrozumiałe.[/notification]

15. Nienaturalne, pełne słów kluczowych treści

Upychanie słów kluczowych i ich ciągle powtarzanie było skuteczne w SEO kilka lat temu. Obecnie jest to negatywnie odbierane przez Google i bardzo negatywnie odbierane przez świadomych użytkowników. Co więcej, ci mniej świadomi mogą mieć wrażenie nieprofesjonalności firmy.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Dobra rada: Twórz teksty wyłącznie dla użytkowników, jedynie optymalizując je pod wyszukiwarki.[/notification]

Jeżeli Twoja strona lub sklep internetowy nie oferuje takich „atrakcji” dla odwiedzających to bardzo dobrze! Jeżeli jednak, jeden z elementów wymienionych na tej liście „zapalnych punktów” jest do odnalezienia na Twojej stronie to koniecznie to napraw dla dobra użytkowników i swojego biznesu!

Pozycjonowanie stron internetowych

 

Paweł Nowacki

Autor

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *