Chęć nieustannego zwiększania bezpieczeństwa użytkowników wiąże się ze zmianami w działaniu popularnych usług i aplikacji. Tym razem chodzi o bezpieczniejsze przeglądanie sieci z użyciem przeglądarki Google Chrome i sposobem prezentacji użycia bądź nieużycia szyfrowania SSL przez odwiedzaną przez użytkownika stronę.
Już wkrótce, bo od 1 stycznia 2017 roku (tj. od wersji Chrome numer 56) wszystkie witryny działające w oparciu o tradycyjny protokół HTTP, a które zbierają hasła czy numery kart kredytowych będą dodatkowo oznaczane jako „non-secure” ze specjalnym oznaczeniem.
Jak dotąd wszystkie witryny bez szyfrowania przesyłanych danych są traktowane neutralnie i nie otrzymują żadnych oznaczeń – w przypadku połączeń zaufanych przez SSL widzimy charakterystyczna zieloną kłódkę.
Kogo to dotyczy i dlaczego to jest ważne?
Oczywiście zmiana ta ma największy wpływ na wszelkie transakcyjne strony (sklepy, aukcje) jak również strony typu Web 2.0. (fora dyskusyjne, strony z możliwością posiadania własnego konta).
Z punktu widzenia użytkownika nowe oznaczenie może skutecznie zniechęcić do zakupów w sklepie, który wyświetla się jako niezaufany. Zatem instalacja certyfikatu SSL powinna być istotna również dla właścicieli sklepów online.
Zwłaszcza, że przeglądarka Google Chrome jest obecnie najpopularniejszą przeglądarką (z udziałem na poziomie 72%) i jej popularność wciąż rośnie.
Zabezpieczenie transmisji przez szyfrowanie pozwala na bezpieczne połączenie na linii użytkownik – serwer, ponieważ uniemożliwia wejście w transmisję danych i zamianę przekierowań czy stron przez hakera.
Oficjalna informacja oraz źródło grafiki z informacyjnego bloga Google.