Wpływ budowy strony – pod względem semantycznym i technicznym na jej widoczność w wyszukiwarkach internetowych jest duży. Jest to jeden z tych elementów, który nie może być pominięty przy prowadzonych działaniach e-marketingowych.
Nie jest to jednak wpis na temat wpływu na ranking wyszukiwarek działań prowadzonych „on-site” ani też wpis, który omawia techniki optymalizacji strony internetowej – bo to zostało już szeroko omówione we wpisie Optymalizacja strony, czyli strona przyjazna dla wyszukiwarek – poradnik.
Seomator – dogłębna analiza SEO strony
Optymalizacja strony internetowej powinna być poprzedzona solidnie przygotowanym audytem, który uwypukli wszelkie jej braki i niedociągnięcia.
Narzędzie Seomator przedstawia się jako kompletne, które pozwala przygotować profesjonalny audyt strony. To co najbardziej przekonuje do tego narzędzia jeszcze przed jego użyciem może być zapewnienie ze strony jego twórców:
To prawda, nie trudno się z tym nie zgodzić:
- Analizę strony często wykonuje się nawet 4 różnymi narzędziami. Niektóre oferują tylko jedną, niewielką ale ważną funkcjonalność bez której nie można w pełni ocenić audytowanej strony,
- Analiza ta w ostateczności wymaga połączenia danych i prawie zawsze wymaga użycia najlepszego narzędzia analitycznego jakim jest… Excel ?.
Audytowane aspekty strony
Wykonanie audytu rozpoczynamy od dodania nowego projektu, który ogranicza się do wpisania adresu strony internetowej, której audyt chcemy otrzymać.
W ramach testu, wykonany został audyt samej strony narzędzia: https://seomator.com/. Przejście i ocena 155 podstron serwisu zajęła 15 minut co jest jak najbardziej akceptowalnym czasem biorąc pod uwagę stopień dokładności tego narzędzia – co zaraz przedstawimy.
Wyniki analizy są przedstawiane w rozbiciu na czynniki wewnętrzne strony oraz czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych.
W ramach analizy „On-Page” są to kolejno:
- Struktura tagów HTML,
- Analiza linkowania wewnętrznego,
- Ocena „jakości” podstron na podstawie kryteriów takich jak: objętość strony, unikatowość tekstów i ocena opisów obrazków,
- Raport użyteczności strony na urządzeniach mobilnych,
- Wylistowanie i analiza wykorzystywanych na stronie danych strukturalnych (Structured data),
- Ocena szybkości wczytywania strony,
- Analiza treści strony – pod kątem wykorzystywanych słów kluczowych,
- Wsparcie dla wielojęzyczności strony,
- Analiza struktury strony.
W przypadku analizy „Off-Page” mamy dostępne symboliczne zestawienie niektórych danych dotyczących widoczności w mediach społecznościowych, wybrane linki do strony oraz ogólną widoczność w wyszukiwarkach internetowych.
Jest to symboliczne, ponieważ po więcej danych jesteśmy odsyłani do innego znanego narzędzia – SemRush, które specjalizuje się w tej dziedzinie. Jest to zrozumiałe – Seomator to w założeniu narzędzie do analizy i audytowania strony internetowej jako takiej.
Przydatność wykazywanych danych
15 minutowa analiza strony pozwoliła na zgromadzenie dużej liczby danych. To co jest niewątpliwie dużą zaletą tego narzędzia to wysoka czytelność generowanych raportów.
W ramach analizy „On-Page”, która obejmuje dziewięć różnych obszarów budowy strony otrzymujemy absolutnie niezbędne dane, na podstawie których można dokonywać optymalizacji strony.
Analiza, którą otrzymujemy w raporcie pokrywa najważniejsze i najłatwiejsze do rozwiązania problemy i niedociągnięcia strony. To można oczywiście wykazać również za pomocą ręcznej analizy strony – przy wykorzystaniu wtyczek deweloperskich i analizy kodu strony – niemniej nie wykonamy tego dla wszystkich podstron serwisu.
Podsumowanie
Narzędzie wykonuje za nas tą schematyczną i mało kreatywną pracę w postaci szukania tych samych uchybień jakie można znaleźć na wielu audytowanych stronach. Nie wykona ono całego zadania za nas – co jest oczywiste, jednak pozwoli na skupienie większego czasu na aspektach strony, które mogą być dla niej unikalne na tle innych ze względu na użyty silnik czy zaimplementowane technologie renderujące.
Test narzędzia mógł być przeprowadzony, dzięki uprzejmości jego współtwórcy który udostępnił narzędzie do testów w wersji pełnej. Tymczasem warto zachęcić do własnych testów – narzędzie można testować przez 7 dni za darmo – szczegółowy cennik można znaleźć tutaj.
weronika
11 kwietnia 2019Chętnie i ja je przetestuję 🙂
Damian
30 sierpnia 2019Dobra recenzja.
Seoit
27 października 2019Bardzo ciekawy wpis, zwłaszcza fragment: „Analizę strony często wykonuje się nawet 4 różnymi narzędziami.”, powiedziałbym że czasami wykorzystuje się ich więcej. Nie mniej takie agregaty jak narzędzie wskazane we wpisie mogą być jak najbardziej pomocne do pierwszej selekcji lub stanowić uzupełnienie do ustalenia własnych procedur analizowania stron. Prawdopodobnie niebawem sam to narzędzie wypróbuję pod tym kątem. Grunt tylko by pamiętać że większość narzędzi służy do pomocy w ocenie sytuacji a nie do 100% wyręczenia pracy specjalistów i nie należy brać sugestii przez nie stawianych jako prawdy objawionej. Pozdrawiam.
Łukasz - Afterweb
12 listopada 2019Na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo fajnym narzędziem. Ciekawe czy jest możliwość testu na 14 dni – albo nawet dogadania się na miesiąc. Bo wtedy jest możliwość dokładniej analizy – powiem ze wyglądaj bardzo zacnie 🙂