Optymalizacja strony rozpoczyna się od treści, czyli tekstów i obrazów. Optymalizacja to podstawa stabilnego i skutecznego pozycjonowania strony. W tym artykule przedstawię na co warto zwracać uwagę i czego unikać na etapie tworzenia czy rozbudowy strony i jej dalszej optymalizacji.
W tym poradniku skupimy się na podstawach optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Kwestie techniczne są tutaj pominięte, ponieważ do ich wdrożenia często jest wymagana minimalna znajomość składni HTML czy ustawień serwerowych a i bez nich efekty mogą być piorunujące.
Część technicznych aspektów optymalizacji jest poruszona w poradniku: Ważne 17 aspektów wpływających na pozycjonowanie sklepu online. Wdrożenie wielu zaleceń to gwarancja większej widoczności i wyższe pozycje strony dla wielu słów kluczowych. Niezależnie od tego jak zbudowana jest twoja strona i czy jest oparta o system CMS (Joomla, WordPress itp.) lub jest to statyczna strona HTML to poruszone tu kwestie to absolutna podstawa optymalizacji.
Optymalizacja treści na stronie
Podstawą Internetu są informacje, czyli wszelkiego rodzaju teksty i publikacje. Wyszukiwarki internetowe takie jak Google czy Bing przechodzą po stronach w Internecie i zapamiętują je.
Z napotkanych stron tworzony jest indeks treści, który jest podstawą do wyszukiwania najlepszych odpowiedzi dla użytkowników. Jeśli chcemy być dobrze widoczni to musimy upewnić się, że wyszukiwarka poprawnie interpretuje treści na naszej stronie.
[list] [li type=”glyphicon-ok”]1. Twórz treści przede wszystkim dla swoich użytkowników – potencjalnych klientów. Nie przesadzaj z nastawieniem się na aspekty SEO. Dbaj o to, by przygotowane teksty i oferty były ciekawe, dobrze opisywały twoje usługi oraz były łatwe do zrozumienia.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]2. Twórz obszerne, opisujące od A do Z teksty. Zarówno użytkownicy jak i wyszukiwarki będą zadowolone, jeśli dowiedzą się jak najwięcej z twojej strony. Dobrze przygotowany tekst powinien całkowicie opisywać całe zagadnienie – według ciebie 5 zdań czasami wystarcza, jednak dla potencjalnego klienta to może być za mało. To samo uzna robot wyszukiwarki, któremu trudno będzie ocenić tematykę i kontekst danej podstrony oferty, która będzie się składała z paru utartych zdań.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]3. Atrakcyjne treści, czyli sposób ich przedstawienia. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami i dobrze jest pamiętać o tym tworząc tekst. Dobrze jest dzielić tekst na akapity, używać nagłówków i dodawać użyteczne elementy graficzne. Dobrą praktyką jest również używanie wszelkich wypunktowań i innych wyróżników, które sprawiają, że tekst jest bardziej przejrzysty.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]4. Oryginalność treści na stronie. To duży problem w przypadku wielu stron, które można spotkać w Internecie. Pamiętaj, aby teksty na twojej stronie były oryginalne, napisane specjalnie i tylko na twoją stronę. Unikalne treści są szacunkiem dla użytkownika oraz sygnałem jakościowym dla wyszukiwarki. Dlaczego skopiowana strona ma być pozycjonowana wyżej od strony, która mówi o tym samym, ale nie powiela treści innych stron? Więcej o problemie duplikacji treści.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]5. Dbaj o semantykę. Wyszukiwarki bazują na skomplikowanym, a zarazem prostym algorytmem, który określa o czym jest dana strona i jej tematykę na podstawie występujących na niej słów kluczowych. Staraj się zatem używać słów kluczowych w treści, które dobrze charakteryzują dana podstronę i takie, na które chcesz się pojawiać w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, aby nie tworzyć nienaturalnych powtórzeń i na siłę upychać słowa kluczowe – jest to negatywnie odbierane zarówno przez wyszukiwarki jak i ludzi.[/li] [/list] [notification type=”alert-success” close=”false” ]
Chcesz, aby Twoja strona internetowa była dobrze widoczna w Internecie i zdobywała dla Ciebie nowych klientów? W ramach usługi pozycjonowania stron tworzymy Audyt SEO oraz wprowadzamy niezbędne zalecenia optymalizacyjne. Melonet to optymalizacje stron od A do Z!
[/notification]Optymalizacja obrazków na stronie
Atrakcyjna strona cechuje się zazwyczaj dodatkowymi grafikami i ilustracjami. To kolejny aspekt, który pozytywnie wpływa na odbiór strony przez użytkownika jak i robota wyszukującego. Warto zatem zmaksymalizować potencjał zdjęć, które są na naszej stronie.
[list] [li type=”glyphicon-ok”]1. Opisy alternatywne – alt dla zdjęć. Opisywanie zdjęć dzięki atrybutom alt pozwala na wyświetlanie alternatywnego opisu, gdy z jakiś powodów zdjęcie nie może zostać załadowane lub gdy ktoś korzysta z przeglądarki tekstowej. Atrybuty alt są również bardzo ważne dla wyszukiwarki. Tylko dzięki dobrze stworzonym opisom alt wyszukiwarka wie, co przedstawia obrazek. To kolejne miejsce dla naszej SEO optymalizacji, w której możemy dodać ważne dla naszej strony słowa kluczowe.[/li]
[li type=”glyphicon-ok”]2. Nazwy plików – to kolejny sygnał dla wyszukiwarki o temacie zdjęcia i kontekście jego użycia na stronie. Nazwa dla obrazka przedstawiającego but: but-sportowy-nike-39-42.jpg będzie zdecydowanie lepsza od nike-part88231.jpg.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]3. Optymalizacja (kompresja) obrazów. Obecnie ważna jest szybkość wczytywania stron, na co ma wpływ waga naszych obrazów. Przede wszystkim należy dbać o umieszczanie dokładnie takich wymiarów, jakie będą wyświetlane w rzeczywistości na stronie, tak by uniknąć skalowania obrazów w pliku CSS. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiednia kompresja – czyli zmniejszanie wagi zdjęć z ich ingerencją w jakość lub bez ingerencji w jakość.[/li] [/list]
Narzędzia przydatne przy optymalizacji obrazków
Optymalizacja obrazków to nic trudnego a pozwala na oszczędzanie transferu strony oraz ma duży wpływ na czas jej wczytywania. To nie jest żadna skomplikowana czynność, zwłaszcza że istnieją intuicyjne programy, które zrobią to za nas.
Pierwszym z nich jest TinyPNG, czyli narzędzie online, które pozwala na jednoczesną kompresję do 20 obrazów naraz.
Jeśli jednak preferujemy rozwiązania stacjonarne to dobrym i prostym programem jest RIOT, czyli Radical Image Optimization Tool, które pozwala na zmniejszenie nie tylko plików JPEG i PNG, ale również GIF.
W przypadku użycia któregoś z programu możemy liczyć na zmniejszenie wagi pliku nawet o 70% bez widocznego pogorszenia jakości!
Optymalizacja Title strony
Określenie odpowiednich tytułów dla każdej podstrony jest kluczowe, aby wskazać wyszukiwarce i użytkownikom o czym jest dana strona. Tytuł strony nie jest bezpośrednio widoczny na stronie, ponieważ występuje w kodzie nagłówka head naszej strony.
Wyświetlany jest jako odnośnik do strony w wynikach wyszukiwania Google oraz na pasku otwartej karty w przeglądarce internetowej. To kluczowy element optymalizacji strony internetowej pod wytyczne SEO.
[list] [li type=”glyphicon-ok”]1. Staraj się nie przekraczać granicy 55-60 znaków (Google ogranicza wyświetlane tytuły do szerokości 512 pikseli, co przekłada się na około 60 znaków w zależności od użytych znaków). Tytuł strony powinien dobrze oddawać treść strony i warto mieścić się w podanych granicach, aby mieć kontrolę nad tym jak będzie się wyświetlał nasz tytuł strony – dobry opis to również wyższy wskaźnik kliknięć (CTR).[/li] [li type=”glyphicon-ok”]2. Dobrze opisuj zawartość strony i umieść tam słowo kluczowe. Pamiętaj jednak, aby tytuł nadal był odzwierciedleniem treści do której kieruje. W przeciwnym razie będziesz wprowadzał w błąd użytkowników jak i wyszukiwarkę.[/li] [li type=”glyphicon-ok”] 3. Unikaj duplikatów tytułów – każda podstrona z racji, że opisuje inne zagadnienie powinna posiadać unikalny tytuł. To również pozwala uniknąć zjawiska kanibalizacji słów kluczowych związanej z konkurowaniem kilku podstron dla jednego słowa kluczowego.[/li] [/list]
Przykładowe tytuły stron dla przykładowej firmy z Poznania:
Tworzenie stron internetowych Poznań – Art. Studio
SEO – Optymalizacja stron Poznań – Art. Studio
Projektowanie Landing Page Poznań – Art. Studio
Produkcja filmów reklamowych Poznań – Art. Studio
W powyższych przykładach widzimy, że zachowany jest limit znaków i widzimy, że tytuły są bardzo informacyjne i konkretnie odpowiadają na zapytania użytkowników. Zwróć również na wskazanie w tytule strony miejscowości – to część pozycjonowania lokalnego o którym przeczytasz więcej tutaj.
Optymalizacja opisów – meta description strony
Meta opisy podobnie jak tytuły znajdują się w sekcji head naszej strony i są niewidoczne bezpośrednio na stronie. Meta opisy są wyświetlane w wynikach wyszukiwania jako opis strony, który znajduje się tuż pod tytułem strony.
W przeciwieństwie do tytułu strony tag description nie ma żadnego wpływu na pozycję naszej strony. Jednak jego odpowiednie uzupełnienie dobrze wpływa na widoczność na liście wyników wyszukiwania.
[list] [li type=”glyphicon-ok”]1. Odpowiednia długość opisu. Wyszukiwarka wyświetla zazwyczaj maksymalnie 156 znaków opisu, jednak w przypadku wyników mobilnych jest to mniejsza liczba znaków. W przypadku zbyt długiego opisu zostaje on automatycznie przycięty i na końcu możemy zobaczyć dodany wielokropek.[/li] [li type=”glyphicon-ok”] 2. Zachęć do kliknięcia – wyróżnij się. Dlaczego użytkownik ma wejść na twoją stronę? Wykorzystaj opis, aby zainteresować użytkownika i poinformować go o tym, co znajdzie na stronie. Przy okazji użyj również CTA (Call to Action), czyli zawołania do działania: „Wejdź teraz”, „Sprawdź ofertę”, „Umów się”.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]3. Dodaj słowo kluczowe. Tak, mimo, że opis description nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu rankingu to jednak warto dodawać tam słowa kluczowe. Dzięki temu, jeśli nasze słowo kluczowe odpowiada na zapytanie użytkownika to nasz opis zyska widoczne wytłuszczenie.[/li] [/list]
Optymalne adresy URL dla strony
Adres URL jest kolejnym miejscem, który jest ważny podczas optymalizacji strony. Adres strony powinien tak jak tytuł odzwierciedlać to, co przedstawia strona. Jest to dobre zarówno dla użytkownika jak i wyszukiwarki. Stosując przyjazne adresy URL użytkownika jeszcze przed wejściem na stronę wie, co na niej znajdzie.
[list] [li type=”glyphicon-ok”]1. Nie stosuj długich adresów URL. Dzięki temu zarówno wyszukiwarka jak i użytkownik dostanie jasny sygnał o tematyce strony. To również dotyczy unikania tworzenia gigantycznych hierarchii typu: www.mojastrona.pl/buty/buty-dla-mezczyzn/buty-wiosenne/but-meski-kaliba – czy widzisz jak nienaturalnie to wygląda?[/li] [li type=”glyphicon-ok”]2. Nie stosuj znaków specjalnych oraz polskich liter. Znaki specjalne czy znaki takie jak ą czy ę nie są poprawnie interpretowane w Internecie i często prowadzi to do tworzenia wielu błędów. Pamiętaj również, aby jako separator stosować znak myślnika „-„ aniżeli znak podkreślenia”_”. Konstrukcja buty-do-biegania oznacza dla wyszukiwarki buty do biegania, a konstrukcja buty_do_biegania oznacza butydobiegania.[/li] [/list]
Zadbaj o linkowanie wewnętrzne
Idea wyszukiwarek polega na gromadzeni informacji pozyskanych poprzez przechodzenie po kolejnych stronach w Internecie. Odbywa się to za pomocą łączy – odnośników, z których również i my korzystamy. Aby umożliwić poprawną indeksację treści na stronie warto dbać o poprawne linkowanie wewnętrzne.
[list] [li type=”glyphicon-ok”]1. Menu na stronie – najlepiej tekstowe bez żadnych sztuczek Javascript. Korzystaj z zakorzeniania poszczególnych elementów z rozbiciem na główne elementy nawigacyjne a elementy oferty.[/li] [li type=”glyphicon-ok”]2. Linkuj tematycznie – umieszczaj odnośniki w tekście, linkuj między ofertami. To nie tylko korzyść SEO, ale przede wszystkim wspomaganie sprzedaży. Linkuj do powiązanych ofert, produktów – sugerowanie dodatkowych akcesoriów czy usług to Cross-selling, który napędzi Tobie jeszcze więcej korzyści z jednego klienta.[/li] [/list]
Samodzielne sprawdzenie optymalizacji strony
Jak sprawdzić czy strona jest przyjazna dla wyszukiwarek, czyli zoptymalizowana pod kątem SEO? Oczywiście na podstawie powyższego poradnika, jednak swoją „listę kontrolną” możesz również stworzyć w oparciu o gotowe narzędzia. Wystarczy podać adres strony i gotowe.
Pamiętamy jednak, że spełnienie wszystkich zaleceń tych bezpłatnych narzędzi w niektórych przypadkach jest trudne – nie ma potrzeby na siłę uzyskać jak najwyższy wynik.
To bezpłatne narzędzie online, dzięki któremu sprawdzisz co warto poprawić na stronie – obejmuje to zarówno aspekty semantyczne jak i techniczne strony. Optymalizacja strony internetowej dzięki temu narzędziu jest znacznie łatwiejsza, ponieważ prócz wykazania wartych do poprawienia elementów dostajemy również podpowiedź co należy zrobić.
To kolejne narzędzie dostępne online, które pozwala na kompleksowe sprawdzenie stanu witryny. To co odróżnia to narzędzie od Seoptimera to analiza wielu czynników poza sama stroną, które mają wpływ na jej widoczność i pozycje.
Dobrze przeprowadzona optymalizacja jest dużym krokiem do zwiększonej widoczności strony w wyszukiwarce. To również ważny element pozycjonowania stron. Optymalizując stronę należy mieć na uwadze i zawsze stawiać na pierwszym miejscu użytkownika.
Każdy element optymalizacji powinien dbać o użyteczność dla użytkownika – takie podejście gwarantuje nam, że strona prócz ruchu będzie przynosić nam również zyski!
Kornik
30 marca 2016Fajnie zebrane wszystko w całość w jednym miejscu. Za to duży PLUS. Czekam tylko jak się pojawi część, która będzie opisywała te bardziej techniczne aspekty SEO :P.
Melonet
31 marca 2016Jeśli chodzi o bardziej techniczne aspekty to polecam poradnik dotyczący pozycjonowania sklepów. Tam jest omówiona kwestia m.in.: przekierowań, kanonicznych odnośnikach czy rich snippets.