Reklama w Internecie

Artykuły sponsorowane to nic nowego w roku 2021. O ile nietrudno zobaczyć publikacje sponsorowane na wielu portalach, to znalezienie świetnego tekstu może być już wyzwaniem. Jak napisać artykuł sponsorowany, który oczaruje odbiorców w 2021 roku? Na jakie elementy warto zwrócić uwagę w procesie kreacji, by mieć pewność, że artykuł dotrze do odbiorców i przekona ich do przejścia dalej w procesie zakupowym? Na te pytania odpowiadamy poniżej.

Dlaczego (nadal) warto inwestować w artykuły sponsorowane?

Spośród wielu benefitów, które przynoszą artykuły sponsorowane, warto wyróżnić:

  • efektywne zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • metoda na pokrycie danych zagadnień w relatywnie niskiej cenie i nakładach czasowych,
  • możliwość stosunkowo precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej,
  • ściągnięcie wartościowego ruchu na stronę, do oferty lub produktu,
  • zwiększenie widoczności w Google.

Artykuły sponsorowane nadal uważane są za jeden z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych elementów strategii SEO.
Elementy dobrego artykułu sponsorowanego

Tytuł

Pierwszym elementem tekstu, który zobaczy internauta, jest tytuł! To od niego zależy, czy zapozna się z całym artykułem, musi zatem przyciągać uwagę. Obecnie z każdej strony jesteśmy atakowani ogromną ilością artykułów. Jak zatem stworzyć świetny tytuł i się wybić na tle pozostałych?

  • Nawiąż do grupy odbiorczej — ciekawym pomysłem jest umieszczenie nazwy grupy docelowej. Pomoże to nieco spersonalizować cały przekaz. Jeżeli artykuł dotyczy konkretnej grupy zawodowej, odnieś się do niej już w samym tytule!
  • Używaj słowa „jak” — dzięki temu pokażesz użytkownikowi jakie konkretne porady znajdzie w artykule. Koniecznie pamiętaj o tym, że Twój tytuł musi mieć pokrycie w treści. Nie marnuj czasu czytelnika!
  • Przedstaw wartości, jakie daje poniższy artykuł — internauci chcą od razu poznać wartość artykułu, zanim postanowią się z nim zapoznać w całości. Dlatego tytuł powinien zawierać w sobie jasne wskazanie tego, jakie korzyści użytkownik otrzyma po jego przeczytaniu.
  • Krótko, znaczy lepiej — nagłówek powinien zachęcać odbiorcę do wgłębienia się w temat, nie zdradzając na samym początku wszystkiego. Temat to esencja całego tekstu, dlatego powinien być krótki!

Lead

To kolejny element, z którym czytelnik ma kontakt na samym początku. Powinny znaleźć się w nim najistotniejsze informacje w formie krótkiego streszczenia naszego artykułu. Cała treść powinna być dobrze dopasowana do grupy odbiorczej. Forma powinna być krótka, ale jednocześnie przyciągać użytkownika zabawną formą lub ciekawą zajawką dalszej części artykułu.

Wstęp

Jest to pierwsze miejsce, gdzie możesz opisać dane zagadnienie bardziej szczegółowo. To także świetny moment na przedstawienie definicji opisywanego problemu i skupienie się właśnie na nim. Warto przywołać również statystyki, czy odwołać się do już zgromadzonej wiedzy na dany temat. We wstępie powinny również pojawić się korzyści, które otrzyma użytkownik z zapoznania się z artykułem. Po jego przeczytaniu powinien być pewny, że chce poświęcić czas na zapoznanie się z całym artykułem.

Rozwinięcie

W tej częściej tekstu użytkownik powinien znaleźć odpowiedź na wszystkie pytania. Tutaj musisz zawrzeć całą część merytoryczną na dany temat. Warto dołączyć także grafiki, czy wykresy. To urozmaici treść i pomoże czytelnikowi jeszcze lepiej zrozumieć opisywane zagadnienie. W tym momencie musimy zadbać o pełne zaangażowanie i skupienie użytkownika. Tekst powinien jasno i konkretnie odpowiadać na pytania zadane we wcześniejszej części artykułu oraz wciąż przyciągać uwagę chwytliwymi zdaniami. Pamiętaj, że istotniejsze elementy warto wytłuścić, czy podlinkować.

Zakończenie

Zakończenie to wisienka na torcie! Jest to zwieńczenie całego artykułu, w którym powinno znaleźć się podsumowanie wcześniejszej treści i… przede wszystkim konkretne wnioski! To czas na przedstawienie elementów artykułu, z których realnie mogą skorzystać użytkownicy. Wyróżnij także istotne zagadnienia, aby te przyciągnęły uwagę czytelnika i pozostały w jego pamięci.

To także świetnie miejsce na umieszczenie wezwania do działania…

CTA

Call to action (wezwanie do działania) może spełniać różne funkcje: od zapisu do newslettera, pobrania materiałów promocyjnych, po zakup usługi lub produktu. Dobrze stworzone call to action powinno również przyciągać uwagę i zachęcać potencjalnego klienta do wykonania konkretnego działania.

Bio

Pod każdym artykułem warto dodać bio autora! Dlaczego? To utwierdzi czytelnika w przekonaniu, że tekst napisał specjalista z danej dziedziny i może bez obaw korzystać z jego porad.

Tworząc bio autora, pamiętaj, że powinno być krótkie i w pełni oddawać jego rolę w konkretnej branży. Użytkownik od razu musi wiedzieć, że ma do czynienia z profesjonalistą!

Dobre praktyki artykułów sponsorowanych

Stosuj formatowanie

W tekście warto bawić się nie tylko formą, ale także formatowaniem! Zwróć uwagę na to, jak podzielony jest Twój tekst. Koniecznie wyróżnij poszczególne elementy: lead, wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Warto również ciekawie przedstawić ważniejsze fragmenty podając konkretne zagadnienia: od myślników, czy wyróżniając je pogrubieniem. Pozwoli to czytelnikowi zwrócić uwagę na szczególnie istotne elementy.

Dobrze sformatowany tekst jest również znacznie bardziej przejrzysty i po prostu… przyjemniejszy w czytaniu!

Złoty środek (humor a profesjonalizm)!

Pamiętaj, że tekst musi być przede wszystkim interesujący dla odbiorcy! Nie możesz dopuścić do tego, aby był zbyt sprzedażowy, czy niedopasowany do grupy odbiorczej. Profesjonalizm jest oczywiście ważny, natomiast powinniśmy pamiętać o tym, że treść musi być zrozumiała dla czytelnika.

Złoty środek odnosi się nie tylko do dopasowania samego przekazu, ale też jego formy. Oczywiście zależy to od medium oraz grupy odbiorczej, natomiast nie należy się bać wprowadzenia luźniejszego tonu, czy nawet nutki humoru do naszego artykułu.

Dobry tekst balansuje między wysokim profesjonalizmem i poczuciem humoru, jednocześnie dopasowując ich natężenie do konkretnej grupy odbiorczej.

Nienachalnie

Nie warto poświęcać jakości artykułu dla konkretnych zwrotów, czy dużej ilości słów kluczowych. Są one niezwykle ważne w kontekście SEO, natomiast nie mogą pojawiać się „na siłę”. Taka sama zasada dotyczy dodawania elementów sprzedażowych. Tekst nie powinien przybierać formy reklamy konkretnego produktu, za to powinien nieść za sobą konkretną wartość merytoryczną.

Oczywiście, elementy te muszą pojawić się w artykule sponsorowanych, natomiast nie mogą być nachalne i dominować w przekazie!

Dostosowanie do grupy docelowej

Już wcześniej wspominaliśmy o roli dobierania formy i tonu artykułu do grupy odbiorczej. Jak zrobić to odpowiednio? Jeżeli piszemy tekst opisujący od podstaw konkretne zagadnienie, skierowany do potencjalnych klientów, musimy używać języka zrozumiałego dla osób niemających na jego temat wiedzy. Tutaj będą liczyć się proste, przejrzyste opisy i luźniejsza forma. Natomiast tekst kierowany dla obecnych użytkowników, poszerzający wiedzę lub opisujący nowe funkcjonalności usługi, czy produktu może być zdecydowanie bardziej profesjonalny.

Poprawność

Pamiętaj, aby po napisaniu całego tekstu przeczytać go „na świeżo”. Dzięki temu będziesz mieć szansę dostrzec błędy, których nie zauważyłeś poprzedniego dnia. Możesz również zadać sobie pytanie, czy niektóre zdania oddają to, co chciałeś przekazać. Koniecznie zwróć uwagę na ortografię, interpunkcję oraz błędy stylistyczne! Warto także dać tekst do przeczytania komuś innemu. Będzie mógł ocenić go jak czytelnik, który pierwszy raz zapoznaje się z artykułem.

Podsumowanie

Poza stworzeniem artykułu istotne jest także odpowiednie miejsce publikacji! Dzięki takim narzędziom jak Linkhouse masz dostęp do sprawdzonej bazy stron z różnych branż oraz raportów. Analiza efektywności pomoże Ci upewnić się, że konkretny artykuł spełnia założone wcześniej cele.

Tworzenie atrakcyjnych artykułów sponsorowanych daje dużo benefitów i nadal jest uważane za jedne z najskuteczniejszych elementów w strategii SEO. Zwracaj uwagę na konkretne elementy, które powinien posiadać dobry tekst oraz zadbaj o jego formatowanie, dostosowanie do grupy odbiorczej, czy poprawność. Pamiętaj również, że pomimo swojej funkcji, artykuł nie może nachalnie namawiać klienta do zakupu, nie dając przy tym żadnej wartości merytorycznej.

5/5 - (1 vote)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

Comment (1)

  1. Klaudia Minkina
    24 lutego 2022

    Niestety na rynku znajdziemy nie do końca profesjonalne osoby i kosztem tego artykuły, które są wartościowe. Jeśli ktoś decyduje się na tańsze zamienniki to na pewno taka jakość mu wystarczy. Dla osób chcących czegoś więcej od treści i jakości artykułu ważne są też inne aspekty. Dobry copywriter wykonuje masę pracy zanim ten efekt końcowy uzyska. Przede wszystkim ważny jest research. Tematyka, słowa kluczowe, rozplanowanie treści.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.