Reklama AdWords w postaci linków sponsorowanych to naprawdę skuteczna metoda dotarcia do klienta. Wiele osób zarzuca jednak tej formie reklamy, że ustępuje ona skutecznością dobrze pozycjonowanej stronie internetowej. Tym wpisem obalę mit, że użytkownicy unikają klikania w linki sponsorowane.
[notification type=”alert-info” close=”false” ]Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak postrzegane są płatne wyniki przez użytkowników
- Czy płatne wyniki w Google są unikane przez użytkowników
Tym, którzy sądzą, że znaczna część użytkowników unika klikania w płatne linki zapewne zdumiewające będą ostatnie badania, które wykazują że niemal 55% użytkowników nie odróżnia linków sponsorowanych od pozostałych wyników wyszukiwania.
Wyniki dla różnych grup wiekowych są podobne z wyraźnym powiększeniem się odsetka użytkowników, którzy nie wiedzą o płatnych wynikach w Google (po pełne wyniki przejdź tutaj).
Należy mieć na uwadze, że badanie to było wykonywane na obywatelach Wielkiej Brytanii przy próbie liczącej 1010 użytkowników. Jednak, własne obserwacje pozwalają potwierdzić tezę, że również w naszym kraju świadomość wyników sponsorowanych jest niska.
Search Engine Watch wskazuje również, że podobne badanie przeprowadzone rok wcześniej mówiło o 50,6% niewiedzy użytkowników o płatnych linkach w wynikach wyszukiwania.
Mówimy tutaj zatem o wzroście niewiedzy o 4,1% na przestrzeni roku. Wydaje się zatem, że poczynione w ostatnim czasie zmiany (1. likwidacja panelu bocznego z AdWords i 2. zmiana koloru etykiet linków sponsorowanych) spowodowały, że reklamy AdWords w wynikach wyszukiwania są mało widoczne (czytaj. mniej inwazyjne).
Obecny wygląd wyników wyszukiwania Google znacząco zmieniał się na przestrzeni lat, stając się coraz bardziej neutralny w stosunku do wyglądu wyników bezpłatnych. Świetnie zresztą widać to na przygotowanej grafice opublikowanej na Search Engine Land (http://searchengineland.com/search-ad-labeling-history-google-bing-254332):
Wyglądem linki sponsorowane aż same krzyczały: „Jestem reklamą zupełnie taką jaką znasz z książki telefonicznej”.
Teza o słabej klikalności reklam
Co zatem ze stwierdzeniem, że linki sponsorowane są słabo klikane? Moim zdaniem można to włożyć między bajki, ponieważ zarówno to badanie jak i prowadzone działania w AdWords nie potwierdzają faktu unikania klikania tych wyników przez użytkowników. Prowadzone kampanie płatnych linków cechują się bardzo wysokimi wskaźnikami klikalności (CTR) i są nieporównywalnie lepsze od innych form reklamy.
[notification type=”alert-success” close=”false” ]Chcesz się dowiedzieć jak prowadzić skuteczne działania reklamowe w Internecie?Skontaktuj się z nami – porozmawiajmy o AdWords i kwestiach SEO strony.
[/notification]Płatne wyniki wyszukiwania to nie jest zwykła reklama, a odpowiedź, której użytkownik oczekuje od wyszukiwarki. Dzięki rozsądnej polityce Google te reklamy nie ustępują jakością wynikom bezpłatnym a dla niektórych zapytań są one nawet bardziej pożądane!