15 błędów strony, które irytują użytkowników

Nie irytuj swoich użytkowników – 15 punktów zapalnych na stronie www

Są takie sprawy związane z User Experience, których nie trzeba tłumaczyć. Jednak jak serfujemy po Internecie to notorycznie trafiamy na strony, które ewidentnie nie przykładają wagi do spraw związanych z UX.

Na liście 15 punktów zapalnych na styku „strona – użytkownik” znalazły się te, które szczególnie irytują użytkowników, a które mają wpływ na:

  • Czas spędzony w witrynie
  • Współczynnik odrzuceń
  • Sprzedaż
  • Postrzeganie firmy

Każdy punkt z tej listy może oznaczać wyjście potencjalnego klienta ze strony. Nie oszukujmy się – jeżeli strona ewidentnie nie jest user-friendly to ten użytkownik już do niej nie powróci. Sprawdźmy zatem, co tak bardzo irytuje użytkowników Internetu.

1. Kiepska szybkość strony

Internet to z założenia szybkie medium. Najczęściej w poszukiwaniu informacji i produktów korzystamy z wyszukiwarek internetowych. Jeżeli zatem po kliknięciu w wyświetlone linki w wynikach wyszukiwania nasza strona nie załaduje się w ciągu paru sekund – tracimy potencjalnego klienta. Po co ma on czekać, skoro otrzymał jeszcze kilkadziesiąt innych, podobnych stron w odpowiedzi na swoje zapytanie?

Dobra rada: Postaraj się, aby strona ładowała się w mniej niż 3 – 4 sekundy. Więcej przeczytasz tutaj.

2. Brak dobrej obsługi urządzeń mobile

Obecnie każdy z nas posiada nowoczesne telefony komórkowe, na których coraz częściej korzystamy z Internetu. Jeżeli na urządzeniu mobilnym nasza strona będzie się niepoprawnie wyświetlać lub jej obsługa będzie utrudniona to niestety tracimy tego użytkownika.

Dobra rada: Posiadanie strony RWD (Responsive Web Design) to wygodne i popularne rozwiązanie. Więcej przeczytasz we wpisie: strona mobilna czy strona responsywna.

3. Auto-odtwarzanie materiałów wideo i audio

Popularne niegdyś intra czy muzyka w tle to rzadko spotykany relikt z przeszłości. Jednak da się znaleźć podobne rozwiązania, które teraz cieszą się popularnością, a są to osadzone materiały wideo na stronach. Musisz wiedzieć, że użytkownik po wejściu na taką stronę często musi szukać źródła hałasu lub elementu, który po prostu zjada jego transfer (w przypadku mobile).

Dobra rada: Wszelkie materiały dźwiękowe i wideo domyślnie powinny być wyłączone.

4. Wyskakujące okienka (pop-up)

Informacja na stronie

Wyjątkowe i limitowane oferty, przydatne newslettery – to najczęściej spotykane okienka. Nie ma w nich nic złego jeśli nie przysłaniają całego ekranu i jeżeli są łatwe do zamknięcia. Najgorzej, gdy wyświetlają się po zamknięciu na każdej podstronie strony.

Dobra rada: Unikaj zbyt wielu wyskakujących okienek. Zadbaj również o ograniczony capping (liczba wyświetleń okienka na wizytę).

5. Informacja o używanych ciasteczkach

Obowiązek informowania użytkowników o używanych plikach cookies na niektórych stronach całkowicie przysłania ich treść– często można to zaobserwować na urządzeniach mobilnych. Informacja o ciasteczkach nie musi być w postaci wyskakującego okienka lub przyklejonego paska – wystarczy wyraźna i łatwa do odnalezienia informacja w stopce.

Dobra rada: Testuj sposób wyświetlania informacji o cookies.

6. Stosowanie stron przejściowych

Przechodząc na wybraną stronę lub klikając w odnośnik z wyników wyszukiwania użytkownik liczy na znalezienie konkretnych informacji, których szuka. Niepotrzebny slajd powitalny czy dedykowana podstrona, która dzieli od tej właściwej strony to niepotrzebne dezinformowanie użytkownika.

Dobra rada: Nie stosuj tego typu technik – ze względu na użytkownika i roboty wyszukujące.

7. Chwytliwe nagłówki niezgodne z treścią strony

Nie naginaj rzeczywistości – znane nam nagłówki z popularnych portali informacyjnych to doskonały przykład jak nagłówek czy lead wiadomości bardzo potrafią się różnić od samej treści wiadomości. Jak to się ma do stron firmowych? – tutaj główną winą jest przede wszystkim złe i mylące linkowanie wewnętrzne na stronie.

Dobra rada: Nie linkuj w sposób mylący lub z nastawieniem wyłącznie na cele SEO. Linkowanie wewnętrze ma służyć użytkownikom.

8. Brak wystarczających danych kontaktowych

Często spotykany szczegół, który wydaje się, że nie powinien mieć miejsca. A jednak: znaczna część firm nie posiada informacji dotyczących godzin obsługi klienta. Czasami też jedyną spotykaną formą kontaktu jest formularz kontaktowy.

Dobra rada: Umieść na stronie jak najwięcej przydatnych dla klienta informacji: Adresy, numery telefonów, maile, mapkę – najlepiej z trasą dojazdu, live chat.

9. Liczne strony błędów

Strona, która nie działa prawidłowo i która zwraca kody błędu 404 przy poruszaniu się po menu czy za pomocą linkowania wewnętrznego to skuteczna droga do zniechęcenia użytkownika.

Dobra rada: Dbaj o poprawne linkowanie – na bieżąco monitoruj pojawiające się uszkodzone linki na stronie związane z jej przebudową i rozwojem.

10. Niskiej jakości zdjęcia lub ich brak

Nie ma nic gorszego jak podstrona wypełniona od lewej do prawej strony zbitym tekstem. Użytkownicy nie lubią takich treści. Jesteśmy wzrokowcami i lubimy szybko konsumować treści. Dlatego pamiętaj, aby zawsze starać się umieszczać co najmniej dwa obrazki w dobrej jakości.

Dobra rada: Pierwsze wrażenie jest budowane szatą graficzną i obrazkami, które wpleciemy w treść strony. Zaciekaw odwiedzającego stronę – zazwyczaj nie ma on czasu na przeczytanie wszystkiego co masz mu do zaoferowania.

11. Zdjęcia ze „stocków”

Dobre zdjęcia i obrazki powinny być jak treści na stronie: unikalne i przydatne. Używanie obrazów z banków zdjęć nie jest niczym złym, jednak ich nadmierne użycie na stronie będzie zauważone przez znaczną część odwiedzających i nie wygląda profesjonalnie.

Dobra rada: Staraj się, aby za każdym razem używać wyłącznie autorskich zdjęć – to oznaka profesjonalizmu i możliwość lepszego zaprezentowania towaru i usługi od konkurencji.

12. Skomplikowana nawigacja

Na stronie powinno się znajdować jedynie jedno menu nawigacyjne. Zróżnicowany wygląd i położenie menu na poszczególnych podstronach prowadzi do chaosu i zgubienia użytkownika.

Dobra rada: Stosuj jedno menu główne i pamiętaj aby znalazł się tam link do strony głównej oraz do podstrony kontakt.

13. Nieaktualne treści

Przestarzały dział aktualności lub data w stopce sprzed 5 lat źle świadczą o firmie i mogą wskazywać na jej zamknięcie lub kompletny nieprofesjonalizm.

Dobra rada: Dbaj o to, aby użytkownik wchodząc na stronę nie miał wątpliwości co do stanu i statusu firmy oraz jej strony.

14. Zbyt mało lub zbyt dużo treści na stronie

Dbaj o właściwe i wyczerpujące opisy produktów i usług, które oferujesz. Nikt nie szuka zdawkowych informacji – każdy chce być dobrze obsłużony i zawsze przychodzi na Twoja stronę z pytaniami, na które ma nadzieję, że wyszukana strona odpowie. Nie popadaj również w skrajność: nikt nie lubi lania wody!

Dobra rada: Pamiętaj, aby teksty na stronie były ciekawe, unikalne i zrozumiałe.

15. Nienaturalne, pełne słów kluczowych treści

Upychanie słów kluczowych i ich ciągle powtarzanie było skuteczne w SEO kilka lat temu. Obecnie jest to negatywnie odbierane przez Google i bardzo negatywnie odbierane przez świadomych użytkowników. Co więcej, ci mniej świadomi mogą mieć wrażenie nieprofesjonalności firmy.

Dobra rada: Twórz teksty wyłącznie dla użytkowników, jedynie optymalizując je pod wyszukiwarki.

Jeżeli Twoja strona lub sklep internetowy nie oferuje takich „atrakcji” dla odwiedzających to bardzo dobrze! Jeżeli jednak, jeden z elementów wymienionych na tej liście „zapalnych punktów” jest do odnalezienia na Twojej stronie to koniecznie to napraw dla dobra użytkowników i swojego biznesu!

Pozycjonowanie stron internetowych

 

Nie irytuj swoich użytkowników – 15 punktów zapalnych na stronie www
4.5 (90%) 2 głos(ów)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj proszę rozwiązanie: *(wymagane)