Niekiedy spontaniczny, niekiedy skrupulatnie przemyślany komunikat reklamowy stworzony przez marketingowców. Niezależnie od tego, dobra akcja reklamowa z wykorzystaniem real time marketingu (RTM) potrafi zdobyć serca użytkowników i rozgłos w mediach. Sprawdź, jak firmy wykorzystują RTM w promowaniu swoich marek i produktów.
Wprowadzenie do real time marketing
Aby przejść do zbioru najciekawszych, wybranych akcji promocyjnych z wykorzystaniem real time marketingu należy wspomnieć o tym co to właściwie jest?
Działania RTM to marketing w czasie rzeczywistym, który reaguje na najnowsze wydarzenia kulturowe, polityczne i nowe zjawiska społeczne. Niezaprzeczalnie do jego rozwoju przyczyniły się social media, które stanowią bezpośredni kontakt danej marki czy firmy z konsumentem. To umożliwia na niemal natychmiastowe stworzenie komunikatu reklamowego, nawiązującego do bieżących wydarzeń.
W odniesieniu do strategii komunikacji marek i firm akcje wykorzystujące real time marketing nie tylko budują zasięg i pozytywny wizerunek ale również mają wpływ na sprzedaż. Dlatego też wiele firm prześciga się w tworzeniu komunikatów opartych o bieżące wydarzenia. Sprawdź przykłady działań wykorzystujących real time marketing zaprezentowane poniżej.
Zbiór najciekawszych akcji real time marketing z kraju i z zagranicy
[notification type=”alert-info” close=”false” ]WPIS AKTUALIZOWANY – Jest już ponad 30 przykładów.Ostatnia aktualizacja: 28.09.2016
Znasz ciekawy przykład Real-Time Marketingu?
Podziel się tym w komentarzu – być może dodamy to w następnej aktualizacji?![/notification]
2013 rok
Oreo
Świetnym refleksem popisali się marketingowcy ciasteczek Oreo, którzy wykorzystali nagłą awarię prądu podczas finałowego meczu ligi futbolu amerykańskiego – Super Bowl. Stworzony komunikat jest często podawany za wzór idealnie wykorzystanej okazji do promocji marki i od tego czasu coraz częściej natrafiamy na podobne akcje RTM.
2014 rok
Tesco
Reklama również i sama może zostać wykorzystana do stworzenia wielu innych reklam wpisujących się w RTM. Firma Tesco pokusiła się nawet o zrobienie wideo parodiującego słynną reklamę Volvo. Film na YouTube zanotował już ponad 500 tys. wyświetleń!
NASA
Jak się okazuje real time marketing może wykorzystać nawet rządowa agencja.
LEGO
Słynne selfie wykonane na gali rozdania Oscarów zostało bardzo dobrze wykorzystane przez firmę LEGO, która stworzyła swoją wersję selfie
Kit Kat
Awaria znanego portalu społecznościowego, jak się okazuje jest również świetną okazją do działania wykorzystującego real time marketing. Kit Kat opisał chwilową niedostępność Facebooka jako przerwę, na którą zapraszają każdego.
Snickers
Dla tych co nie interesują się sportem, krótkie wprowadzenie: podczas Mundialu w 2014 roku Luis Suarez ugryzł piłkarza przeciwnej drużyny – Chielliniego. Nie trzeba było długo czekać, aby Snickers nie stworzył przekazu dla Suareza.
Children’s Healthcare of Atlanta
Świetny przykład, który pokazuje że nawet instytucja publiczna taka jak szpital może wykorzystać real time marketing w swoich działaniach. Poniżej przykład przemyślanego komunikatu reklamowego nawiązującego do wiadomości dotyczących powrotu znanego koszykarza „do domu” (LeBron James wraca do Cleveland Cavaliers), stwierdzający że nie tylko on wraca do domu.
Wygrana naszej polskiej drużyny siatkarskiej w mistrzostwach świata w 2014 roku również stała się okazją do stworzenia komunikatów wykorzystujących RTM.
Piwo Lech
Sidolux
Problem z wyginaniem się najnowszego modelu Apple – iPhone 6Plus był naprawdę mocno nagłośniony w mediach.
Kit Kat
Słynny baton się przełamuje, a nie wygina… czyli kolejny humorystyczny akcent od Kit Kat.
Heineken
Świetnie wykorzystali to marketingowcy innych firm do własnej promocji i tak Heineken wykazał się empatią i pocieszył firmę Apple stwierdzając, że im zdarza się to nieustannie.
2015 rok
Łódź
Zdobycie Oscara przez film Ida świetnie wykorzystało miasto Łódź, tworząc ciekawą grafikę wykorzystującą grę słowną.
Przy okazji premiery najnowszej części Gwiezdnych Wojen mogliśmy się dowiedzieć wielu rzeczy od kreatywnych marketingowców.
Loreal Paris
Czy wiecie, że Chewbacca używa do pielęgnacji swoich włosów kosmetyków Loreal Paris… w końcu jest tego wart!
KFC
Również i sieć restauracji KFC przygotowała coś dla fanów Star Wars – czyżby spoiler?
Słynny mecz Bayern Monachium – VfL Wolfsburg, w którym to Robert Lewandowski strzelił imponującą liczbę goli w bardzo krótkim czasie. Przypomnijmy: 5 goli w czasie 9 minut! To musiało się zakończyć świetnymi akcjami real time marketing!
Castorama
KFC
Koszulkowo bardzo szybko podłapało wypowiedź prezesa partii PiS i wykorzystała ją do stworzenia nowych wzorów koszulek. Według samych autorów, real time marketing w ich przypadku przełożył się nie tylko na zwiększenie rozpoznawalności (media akcję opisywały szeroko) ale również na konkretną sprzedaż.
Koszulkowo
2016 rok
Komputronik
Nawet sytuacja z Trybunałem Konstytucyjnym w Polsce została wykorzystana w reklamie firmy Komputronik.
Wprowadzenie reakcji przez Facebooka również zostało wykorzystane przez niektóre firmy do kreatywnego zaprezentowania swoich własnych wersji oznaczeń.
Kit Kat
Piwo Żywiec
ASZdziennik
Jak od jednego posta z grupy na Facebooku może stworzyć się cała historia. Mowa oczywiście o jedynej takiej książce na świecie – „Najwyższa Jakość” – kakao DecoMorreno od wydawnictwa Extra Ciemne.
lubimyczytac.pl
Piotr i Paweł
Jako że AdWords to działka, którą się zajmujemy to należy wspomnieć o ciekawym wykorzystaniu linków sponsorowanych przez firmę hostingową Hekko, która podłączyła się ze swoim komunikatem reklamowym do słowa „Brexit”.
Hekko
Chyba jedna z większych, wykorzystanych okazji do wykorzystania RTM. Pokemon Go i real time marketing w akcji:
Amazon
Kit Kat
Żywiec
Playboy
Ten filmik to ponad 18 mln wyświetleń!
W przypadku problemów z odtworzeniem filmiku: https://www.facebook.com/playboy/videos/10153941402039086/
Jadalnia
Każdy może wykorzystać potencjał real time marketingu – nawet najmniejsze, lokalne biznesy. Doskonałym tego przykładem jest restauracja Jadalnia z Poznania. Ogromny sukces tej akcji to potwierdzenie w tysiącach wyświetleń, tysiącach komentarzy oraz w licznych cytowaniach w tradycyjnych mediach!
Google
Internetowy gigant wykorzystał triumf Fidżi, które zdobyło swój pierwszy w historii medal olimpijski (Olimpiada 2016 w Rio de Janeiro). Ten sukces odbił się szeroko w świecie, co spowodowało rekordowe liczby zapytań na hasło Fiji. Zatem w komunikacie na Twitterze, Google podkreśliło, że wyspa ta nie tylko pobiła rekord historyczny, ale również internetowy.
Solgaz
Znany ze swojej działalności reklamowej w Internecie (serwisie Wykop.pl) producent m.in.: innowacyjnych płyty gazowych bez płomieni wykorzystał najnowszą premierę Apple, zestawiając najnowszego telefonu iPhone z ich piekarnikiem. Test porównawczy wyszedł oczywiście zaskakująco!
Polski Związek Judo
Świetnym wyczuciem wykazał się Polski Związek Judo, który wykorzystał poranną bójkę w Sejmie a dokładnie sposób w jaki obywatel z pytaniem do ministra obronił się przed pracownikiem biura prasowego PIS. Specjaliści nazywają to Harai goshi i pochwalają styl i wykonanie tego wyrzutu. My możemy pochwalić za bardzo szybką reakcję w social media!
Linie lotnicze Norwegian
Bardzo szybka akcja RTM, która wykorzystała informację na temat rozpadu związku Angeliny Jolie i Brada Pitta. Norweskie linie lotnicze przygotowały z tej okazji promocję na tanie loty do Los Angeles, komunikując się takimi hasłami jak „Brad jest singlem”. Kampania miała bardzo duży zasięg obejmujący nie tylko social media ale również reklamy w gazetach, a w konsekwencji dzięki świetnej akcji również i liczne cytowania w telewizji czy radiu.
[notification type=”alert-info” close=”false” ]Znasz ciekawy przykład Real-Time Marketingu?Podziel się tym w komentarzu – być może dodamy go w następnej aktualizacji?!
Doceń tę publikację – polub i udostępnij ją dalej!
[/notification]
hEnIo
25 lipca 2016Bardzo dobry wpis z mnóstwem przykładów – tak trzymać. Nie sądziłem, że aż tyle było podobnych akcji.
Kamek
26 lipca 2016Najlepszy spośród wszystkich jak dla mnie to post od Castoramy: Strzel sobie pięć piłek, a promocja trwa jedynie 9 minut 🙂
Mich
27 lipca 2016Super materiały 🙂 Dla mnie bez wątpienia to Tesco i Sidolux wygrało internety! A ta Jadalnia – mieli super świetny pomysł, dowiedziałem się o tej akcji ze strony tvn24.
SOLGAZ
29 września 2016Dziękujemy! 🙂
Melonet
29 września 2016Pozdrawiamy GORĄCO!
Jackowski
6 kwietnia 2017Rzeczywiście post Castoramy i piłek był świetny chociaż ja bym do tego jeszcze dodał Snikersa z Suarezem 🙂