Podejście do znajdywania informacji znacząco zmieniło się z chwilą powstania Internetu, a dokładniej z powstaniem wyszukiwarek internetowych. Dziś ich rola w naszym codziennym życiu jest niezastąpiona. Wystarczy wspomnieć, że wyszukiwarkowy gigant – Google, przetwarza 100 miliardów zapytań miesięcznie!
Za działaniem algorytmów wyszukiwania Google stoi coraz to bardziej zaawansowana technologia. To już nie jest indeks stron internetowych, w których rekordy są przetwarzane jako kombinacje słów kluczowych, które wystąpiły w zapytaniu użytkownika. Google już od dawna doskonale rozpoznaje wszelkie odmiany i powiązania między poszczególnymi słowami.
Do tego, od niedawna dochodzi również czynnik sztucznej inteligencji – RankBrain, który według doniesień działa już od początku 2015 roku. Ma on na celu jeszcze precyzyjniej dobierać odpowiedzi dla użytkownika, a nawet podawać gotowe informacje bez konieczności przechodzenia na linki wyników wyszukiwania. Ta ostatnia funkcja jest podawana w postaci tzw. Google Rich Answers i Google Answer Box.
Jak to wygląda w praktyce?
Bez większych wstępów pora na zapoznanie się z typami zapytań, na które otrzymamy odpowiedź wprost od Google:
Aby zobaczyć i pobrać infografikę w większym rozmiarze kliknij tutaj.
Jak widać, już teraz wiele potrzebnych informacji uzyskamy bezpośrednio od Google, bez żadnych pośredniczących stron internetowych. Trzeba przyznać, że możliwości algorytmu RankBrain oraz Answer Box są imponujące.
Już teraz wyszukiwarka poprawnie interpretuje część naszych zapytań, nawet sformułowanych w innym lub podobnym szyku. Zatem na zapytanie „jaka jest pogoda w Poznaniu” otrzymamy takie same wyniki jak na zapytanie „pogoda Poznań„.
Interesujące są również 4 ostatnie wyniki zaprezentowane na infografice, które jak na razie dostępne są jedynie w anglojęzycznej wersji Google. Te zapytania i odpowiedzi jak widać są dużo bardziej złożone.
Jak to wpłynie na korzystanie z wyszukiwarki i oglądalność innych serwisów?
Nie ma co ukrywać, że wprowadzane udogodnienia są tworzone z myślą dla użytkowników – ich wygody i konieczności szybkiego pozyskania wiedzy. Na pewno jest to kolejny krok do udoskonalania mobilnych rozwiązań związanych z wyszukiwaniem głosowym oraz do rozwijania asystentów głosowych na komórkach.
Nie sposób również wspomnieć, że wprowadzane zmiany mają na celu zatrzymanie użytkownika w ekosystemie Google. Użytkownik znajdzie interesującą informację bez przechodzenia na inną stronę. Często również jako wynik wyszukiwania użytkownik dostaje polecane filmy wideo umieszczone w serwisie YouTube. To wszystko jeszcze bardziej uzależnia nas – użytkowników od wszystkich usług ekosystemu Google.
Jaki może to mieć wpływ na oglądalność serwisów? Trudno ocenić, ponieważ każdy z typów serwowanych odpowiedzi jest inny. Zapewne dużo już ruchu straciły wszelkie portale pogodowe. Nie inaczej będzie również z innymi treściami, które będą dostępne w Google Rich Answers.
Jak widzimy w przykładzie zapytania z obrazka powyżej: „Ile łyżeczek mieści się w filiżance” możemy wnioskować że dla części użytkowników taka odpowiedź będzie wystarczająca lub ewentualnie zdecydują się na sprawdzenie podlinkowanego źródła, tj. strony allrecipes.com.
Co sądzicie o kierunku w jakim idzie wyszukiwarka Google? Czy oczekujecie jeszcze szybszej i bardziej konkretnej odpowiedzi wprost z wyników wyszukiwań?
UPDATE 07.04.2016
Rozszerzone odpowiedzi w postaci definicji terminów i pojęć już są testowane i zauważane. Oto co można zobaczyć po wpisaniu zapytania „Co to jest marketing internetowy?”
Jak widać nowe funkcjonalności są wdrażane w pełnej krasie również dla użytkowników z Polski.
Kolejnym nowym odkryciem jest również licznik czasu od Google, dostępny jak na razie dla anglojęzycznej wersji:
Oczywiście licznik czasu jest w pełni interaktywny, możemy również uruchomić stoper. Niezależnie od tego czy ta funkcja jest przydatna czy nie to pokazuje możliwości jakich możemy się spodziewać już wkrótce. Przypomnę, że równie ciekawa funkcja to prezentacja odgłosów poszczególnych zwierząt, która również jest już dostępna w języku polskim. Wystarczy zadać pytanie „odgłosy zwierząt” lub „jaki odgłos wydaje kot”, aby wyświetlił się multimedialny Answer Box.
Źródła:
- https://www.pl.advertisercommunity.com/t5/Artykuly/Google-Answer-Box-po-polsku-czesc-1/ba-p/25444
- https://moz.com/blog/101-google-answer-boxes-a-journey-into-the-knowledge-graph
- http://searchengineland.com/google-adds-19-animal-sounds-to-search-243909
Piotrek
16 marca 2016Bardzo ciekawie przygotowane zestawienie – nie sądziłem, że to się tak nazywa oraz, że na tyle pytań potrafi odpowiedzieć wyszukiwarka Google. Na co dzień korzystam z pogody i ewentualnie z wyszukiwania miejsc.
Pustelinik
6 maja 2016Niedawno natrafiłem na artykuł który o niektórych z wymienionych rozwiązań mówił „Direct Answers”, czy jest to samo, bo już nie wiem. To samo w zachodnich serwisach, niektóre są nazywane direct answers niektóre jeszcze rich snippets.
Melonet
6 maja 2016Da się zauważyć pewne rozbieżności w nazewnictwie tych elementów, a wynika to głównie z braku oficjalnego stanowiska Google, który co rusz wydaje nowe ulepszenia i na coraz różne pytania uzyskujemy odpowiedzi.
Nie zmienia to faktu, że ogólnie możemy określić to jako fragmenty rozszerzone wyników wyszukiwania, czyli Direct Answers wyświetlane jako Answer Box 🙂