17 aspektów pozycjonowanie sklepu online

Ważne 17 aspektów wpływających na pozycjonowanie sklepu online

Zapoznaj się z 17 aspektami, które mają wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Jeśli posiadasz już e-sklep lub dopiero zamierzasz taki otworzyć to dobrze trafiłeś!

Próg wejścia w biznes internetowy jest bardzo niski, zatem na rynku pojawia się coraz większa konkurencja wśród sklepów internetowych. Według badania Sociomantic Labs w 2015 roku liczba e-sklepów w Polsce miała przekroczyć 22 tysiące. To olbrzymia konkurencja, zatem trzeba wiele wysiłku, aby być widocznym na rynku. Pozycjonowanie sklepu internetowego daje nam możliwości pozyskiwania gigantycznego ruchu z wyszukiwarek i szansę konkurowania z najlepszymi w branży – sprawdź jak to robić dobrze, dzięki 17 poradom z artykułu.

Omawiane aspekty będą dotyczyły zarówno strony technicznej jak i semantycznej sklepu. Wdrożenie niektórych zaleceń w zależności od platformy sklepowej jaką posiadamy może wymagać kontaktu z programistami, jednak najpopularniejsze platformy sklepowe (Shoper, Click Shop, PrestaShop, 2ClickShop) umożliwiają dokonanie tych zmian bez większych problemów.
Zapewniam, że wprowadzenie tych 17 zasad do życia twojego e-sklepu będzie dla niego kluczowe i przyczyni się do zwiększenia jego widoczności i sprzedaży.

Kluczowe aspekty dla sklepu internetowego

1. Dobór słów kluczowych

W przypadku sklepu internetowego nie możesz patrzeć na niego przez pryzmat poszczególnych słów kluczowych. Traktuj swój sklep jako całość, aby zdobywać jak największy ruch dzięki specjalnie przygotowanym podstronom produktów i kategorii. Strona główna w przypadku sklepów nie pozyskuje tak dużego ruchu jak kategorie i pojedyncze strony produktowe. Oczywiście, to jakie słowa kluczowe wybierzesz dla swojego sklepu jest kluczowe – w kolejnych punktach omówię strategię jaką warto przyjąć by powiększać widoczność na setki i tysiące słów kluczowych.

Long-Tail wykres dla sklepuMoże nie widać tego wprost z grafiki 1, zatem warto uświadomić sobie sprawę z faktu, iż większość zapytań kierowanych do wyszukiwarki ma konstrukcje 2, 3, 4 i więcej wyrazowe. Słowa ogólne jak „komputer” czy „zabawki” nie są sprzedażowe, ponieważ intencje szukającego w takich przypadkach mogą być różne: znalezienie informacji, aktualności. Warto skupić się na długim ogonie w sklepie, ponieważ zapewnimy w ten sposób większy zasięg.

Wielkość long-tail

2. Unikalne treści

To co jest kluczowe w przypadku sklepu internetowego to unikalne i użyteczne treści. Treści, które są często zaniedbywane a posiadają naprawdę dużą rolę w pozycjonowaniu sklepu. Bolączką sklepów internetowych jest brak unikalnych tekstów, które często pochodzą od producentów i dystrybutorów. Można spytać po co obszerne treści skoro są obrazki – owszem dobrej jakości zdjęcie mówi nam więcej niż tysiąc słów o samym produkcie, jednak wyszukiwarki internetowe jeszcze nie potrafią polegać na tym co widnieje na obrazku, zatem solidny opis jest mile widziany. Pozycjonowanie sklepu to nie są oczywiście same treści, jednak bez odpowiednich treści nie ma nic do pozycjonowania.

Dlaczego unikalne treści są tak ważne?

Wyszukiwarka internetowa to skomplikowany algorytm, który mimo swojej złożoności w głównej mierze opiera się na prostych porównaniach. Jeśli zatem w jej indeksie znajdzie się 50 takich samych opisów telewizora Sony to wygra ten sklep, który cieszy się większą popularnością lub ten sklep, który ma inny opis od pozostałych. Bo jak inaczej wyszukiwarka ma uznać, że dany sklep jest lepszy od drugiego? Kolejną kwestią jest też user experience – czy użytkownik będzie zadowolony przeglądając wyniki wyszukiwania widząc cały czas ten sam opis? Pytanie chyba nie wymaga odpowiedzi.

Optymalizacja treści

Jeśli twoje treści w sklepie są już unikalne czas na odpowiednią semantykę ich treści. Wyszukiwarka internetowa taka jak Google szuka w tekście silnych sygnałów, które wskażą jej o czym jest dany opis i podstrona. Dlatego dokładnie opisuj swoje produkty podkreślając ważne słowa kluczowe i eksponując nazwę towaru.

Poprawna struktura powinna zawierać wyłącznie jeden nagłówek najwyższego poziomu h1, który będzie zawierał w sobie nazwę produktu. Następnie treść powinna być unikalna i posiadać długość minimum 500 znaków i zawierać wytłuszczenia tekstu oraz inne wyróżniki jak podkreślenia czy pochylenia. Dobrym sygnałem jakościowym dla Google jest również lista wypunktowana, w której warto wymieniać zalety danego produktu.

Pamiętajmy również o odpowiednim opisie obrazków z użyciem alt-ów, które stanowią dodatkowe miejsce, w którym możemy użyć nazwy produktu. Co więcej wielu użytkowników poszukuje produktów przez Google Grafika – tylko dobrze opisane obrazki znajdą się w wynikach!

3. Optymalizacja tytułów dla sklepu

To jeden z ważniejszych aspektów, który musi korelować z podstroną, którą opisuje. Powinien być krótki i zwięzły – jego długość jest zależna od szerokości znaków użytych w treści, jednak zazwyczaj jest to maksymalnie 70 znaków które zmieszczą się w wynikach wyszukiwania bez skracania.

Widok wyników - tytuły i tagi
Niezależnie od położenia – to link i opis Zalando najbardziej rzuca się w oczy i zapewne to oni mają najwyższy CTR.

Zasady odnośnie title:

  • Najważniejsze słowa kluczowe warto umieszczać na początku – to one mają największa moc. Im dalej tym ważność danego słowa kluczowego jest rozmyta
  • Należy przestrzegać zasad gramatyki – użycie samych wielkich liter będzie miało skutek ODWROTNY od zamierzonego
  • Nazwę swojego sklepu umieszczaj po treści właściwej opisującej podstronę

Przykładowa struktura:
Nazwa producenta, Nazwa produktu – model | Nazwa naszego sklepu

4. Budowa długiego ogona i ruchu – Content

Często unikalne treści to za mało, aby rywalizować z największymi sklepami. Dobrą strategią, z której korzystają już największe sklepy to tworzenie dodatkowych treści w postaci poradników czy wpisów blogowych. Zobacz zresztą jak to robi samo Allegro i RTV Euro AGD.

Content marketing w wykonaniu Allegro

Może nawet nigdy nie trafiłeś na strony poradnikowe w Allegro – ale to nic nie szkodzi, bo na pewno nieraz trafiłeś na właściwe podstrony produktowe – a o to między innymi w tym chodzi. Teraz przykład wspomnianego sklepu elektronicznego, który publikuje przydatne poradniki dotyczące wyboru RTV i AGD do domu:

Przykład sklepu Euro Agd

Tworzenie dodatkowej treści w obrębie domeny sklepu jest kluczowe, jeśli chcemy bezpiecznie pozyskiwać coraz większy ruch, zwłaszcza ten z długiego ogona. Tworzone artykuły pozwalają na linkowanie do kategorii i produktów w sklepie co zwiększa ich indeksację oraz poprawia ich pozycje w wyszukiwarce internetowej. Chyba nie muszę ciebie przekonywać, skoro jak widzisz najwięksi gracze na rynku korzystają z tych metod?

Zwróć też uwagę na rolę opinii w sklepie – one również przyczyniają się do budowy unikalnego contentu, a co więcej powodują, że co jakiś czas poszczególne podstrony zyskują nowe treści – co wyszukiwarki bardzo lubią.
Zobacz jak z pozyskiwanych opinii robi użytek największy sklep internetowy Amazon:

Jak wyglądają opinie w Amazonie

Jak widzisz opinie i porady innych użytkowników stanowią trzon dla tego sklepu nie tylko ze względu na wyszukiwarkę i korzyści z pozycjonowania lecz również na tworzoną społeczność.

Wracając do kwestii bloga, według badania HubSpot firmy, które tworzą bloga w swojej witrynie generują o 126% więcej potencjalnych klientów od tych, którzy tego nie robią:

Potencjał blogowania dla firmy

Ty też na tym skorzystaj – prowadzenie bloga to więcej odwiedzin, wyższe zaufanie i większa sprzedaż!

5. Unikanie Duplicate Content w obrębie domeny

Problem z duplikacją treści w obrębie własnej domenie jest częste, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Nawet jeśli w swoim sklepie posiadasz unikalne i wartościowe opisy to zła architektura sklepu potrafi to zaprzepaścić.

Na co należy zwrócić uwagę:
Strona główna
Bardzo często spotykany przypadek duplikacji o której nawet sam właściciel może nie wiedzieć, a związany jest z brakiem ustalenia jednej adresacji strony. Przez co strona główna może się wyświetlać się pod takimi adresami jak:
Różne adresy URLtwoj-sklep.pl
www.twoj-sklep.pl
twoj-sklep.pl/index.html
www.twoj-sklep.pl/index.html

Aby zapobiec temu należy ustawić odpowiednie przekierowania 301 dla serwera oraz dodatkowo warto ustawić preferowaną wersję strony w panelu Search Console.

Wyszukiwanie i filtrowanie
Kolejny słaby punkt, który może doprowadzić do indeksacji tysięcy tych samych podstron, które mogą znacznie obniżyć pozycje dla całego sklepu a nawet doprowadzić do jego usunięcia z indeksu wyszukiwarki. Wyszukiwanie i możliwość filtrowania produktów jest ważna i pożądana przez użytkowników. Nie możesz jednak pozwolić, aby wyniki ich działania były widoczne dla wyszukiwarki.
Aby to zrobić, należy w pliku robots.txt ustalić reguły, które zabronią indeksacji podstron, które zawierają w sobie parametry i zmienne, które są typowe dla wyszukiwania i filtrowania.

Paginacja (stronicowanie)
Mając dziesiątki czy setki produktów w tych samych kategoriach ich wyświetlanie odbywa się za pomocą dodatkowych podstron dzielących kategorię na wiele stron. To również może prowadzić do duplikacji treści – zatem w Twoim kodzie powinny znaleźć się atrybuty prev oraz next dla paginacji oraz możliwość wyświetlania opisu kategorii wyłącznie na pierwszej, głównej stronie kategorii. W przeciwnym razie opis kategorii zostanie zduplikowany na pozostałych podstronach.

Podobne produkty
Jeśli z jakiegoś powodu posiadasz osobne strony produktowe dla produktów, które są niemal identyczne a różnią się jedynie kolorem czy wymiarami to powinieneś skorzystać z linków kanonicznych określających, która strona powinna być brana za „matkę” przez co jej opis nie będzie uważany za zduplikowany.

Jeśli jesteś zainteresowany pozycjonowaniem sklepu internetowego i prawidłową optymalizacją to zapraszamy do kontaktu z naszą firmą. Przygotujemy dla twojego sklepu odpowiednią strategię promocyjną, która zapewni długofalowy, stały wzrost w ruchu i sprzedaży.

6. Przyjazne adresy URL

Przyjazne adresy, czyli takie które są krótkie i informacyjne. Wdrożenie przyjaznych adresów jest konieczne i dobre zarówno dla użytkowników jak i wyszukiwarki internetowej. Adres URL to kolejne miejsce, które pozwala na umieszczenie ważnego dla danej podstrony słowa kluczowego. Umożliwia to na lepsze zrozumienie treści przez wyszukiwarkę i użytkownika.
Zamiast:
www.twoj-sklep.pl/category22/product9998-77.html
lepiej będzie tak:
www.twoj-sklep.pl/rowery/rower-damski-klaudia
lub jeszcze prościej
www.twoj-sklep.pl/rower-damski-klaudia
Ostatni sposób zapisu jest najlepszy, ponieważ nie wiąże nam danego produktu z kategorią lub podkategorią co pozwala na łatwiejsze zarządzanie podstroną oraz skraca nam adres URL. Przesadne budowanie katalogów, które mają na celu manipulację wynikami wyszukiwania tylko pogorszą widoczność sklepu, zatem zrezygnuj z konstrukcji typu:

/rowery/rowery-miejskie/rowery-damskie/rower-damski-klaudia

Dodatkowo, przyjazne linki to również ułatwienie w samym procesie zdobywania linków: użytkownik, który poda link na swoim blogu czy forum poda zazwyczaj adres produktu a nie dokładny anchor. Link z nazwą produktu w adresie URL ma większy wpływ na pozycje aniżeli mało informacyjny link.

7. Struktura strony głównej

Strona główna, jak wcześniej wspomniałem nie zdobywa takiego ruchu jak inne strony sklepu. Jej optymalizacja polega na właściwej architekturze, która pozwoli wzmacniać poszczególne kategorie, które następnie wzmacniają podkategorie i strony produktowe.
Strona główna, co jest naturalne zdobywa największa liczbę linków i to ona ma najwyższy autorytet dla wyszukiwarki. Zatem trzeba dobrze zarządzać rozpływem mocy na poszczególne podstrony.
Fundamentalne zasady:

  • Strona główna powinna posiadać unikalne i bogate treści
  • Strona główna nie powinna odsyłać do zbyt wielu podstron sklepu. To oznacza, że optymalnym rozwiązaniem jest linkowanie do głównych kategorii oraz głównych podkategorii. Ewentualnym dodatkiem może być również linkowanie do najnowszych produktów, aby je szybciej zaindeksować. Nie rób ze strony głównej katalogu linków – to znacznie osłabia cały sklep.

To co jest jeszcze ważne w przypadku strony głównej: nie linkuj w nadmiarze do stron swoich partnerów czy producentów ze strony głównej lub przynajmniej dodaj do tych linków atrybut nofollow, dzięki czemu nie będziesz tracił mocy strony głównej na inne domeny. Niektóre skrypty sklepów online wymagają takiego linka zwrotnego – czasami jest to link follow, zatem nie warto dodawać innych osłabiaczy mocy dla twojego e-sklepu.

8. Menu okruszkowe – breadcrumbs

Jest to część linkowania wewnętrznego, które poruszam w dalszej części poradnika. Okruszki, tzw. breadcrumbs są o tyle istotne, że zwiększają liczbę połączeń między stronami i ułatwiają poznanie robotom wyszukiwarki struktury sklepu. To ułatwia indeksowanie treści dzięki czemu twoje pozycje mogą rosnąć. Domyślnie każdy skrypt sklepowy powinien obsługiwać nawigację okruszkową.

9. Struktura kategorii

Kategorie w sklepie internetowym powinny być rozpatrywane jako mini strony główne, które potrafią pozyskać wartościowy ruch oraz przekazywać moc dalej na podkategorie i podstrony produktowe. Strony kategorii powinny być również bogate w unikalne treści, zachowując odpowiednią semantykę treści, czyli taką która jest łatwa do zrozumienia przez wyszukiwarkę.

Jeśli traktować kategorię jako stronę główną, to należy zadbać również o jej bogaty opis. Dla przykładu warto udać się na stronę jednego z bardziej popularnych sklepów dla kobiet – Zalando:

Opis kategorii w sklepie Zalando

Niema każda kategoria w sklepie Zalando jest bogato opisana z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych w treści. Zaprezentowany przykład nie pokazuje tego, jednak opis powyższej kategorii rozchodzi się na całej wysokości strony.

10. Linkowanie wewnętrzne

Przemyślane linkowanie wewnętrzne stanowi naprawdę dużą siłę w pozycjonowaniu, zwłaszcza sklepu internetowego, gdzie do przeczesania jest tysiące podstron. Linki wewnętrzne to również okazja do pełnego linkowania na anchor tekstu – to kolejny silny sygnał dla wyszukiwarki o czym jest dana podstrona. Jeśli w sposób inteligentny będziesz linkował do innych produktów jako polecane czy uzupełniające to skorzystają z tego również Twoi użytkownicy – klient lubi być prowadzony za rękę i sprawdzi polecane do produktu akcesoria – to wydłuży czas spędzony w sklepie oraz przyczyni się do zwiększonego koszyka.

11. Korzystanie z rich snippets

Wszelkie dodatkowe wyróżnienia na liście wyników wyszukiwania poprawiające widoczność i klikalność dla naszej strony są na wagę złota – trudno się w końcu wyróżnić spośród dziesięciu innych podobnych wyników! Wdrożenie rich snippets (danych strukturalnych) nie jest trudne, a pozwala na ciekawy sposób prezentacji danych: liczba opinii, liczba gwiazdek czy stan magazynowy to informacje jakich szukają użytkownicy i które przyciągają wzrok.

Opisy rozszerzone - rich snippets

12. Rozpływ mocy sklepu – wewnętrzne i zewnętrzne aspekty

Rozpływ mocy był poruszany już w kontekście strony głównej, jednak warto poświęcić temu tematowi trochę więcej czasu.

Moc strony - struktura sklepu

Rozpływ wewnątrz sklepu

Poprawna struktura to jedno, kolejną ważną kwestią pośrednio związaną z kwestią duplikacji treści są strony charakterystyczne dla sklepu: logowanie, koszyk czy regulamin.
Są to dosyć kłopotliwe strony, ponieważ zawierają najczęściej bardzo mało unikalnych treści lub nie posiadają treści w ogóle. Jedną z metod na poradzenie sobie z tym faktem jest wdrożenie atrybutu nofollow dla tych linków, które prowadzą do tego typu podstron.

Jednak ja preferuję inną metodę – ponieważ nofollow dla stron własnego serwisu nie powinien być stosowany w nadmiarze (stanowisko Google, ponieważ kiedyś był stosowany do kontroli przepływu mocy linków). Kolejnym minusem tej struktury jest fakt, że jeśli gdziekolwiek pojawi się link do strony logowania czy koszyka bez atrybutu nofollow to zostanie on dodany do indeksu przez wyszukiwarkę mimo naszych odmiennych intencji.
Dlatego znacznie lepszym i skuteczniejszym sposobem jest uwzględnienie dla tych stron w nagłówku head parametru: „noindex, follow” co określa, że dana podstrona nie powinna zostać dodana do indeksu ale robot może swobodnie przechodzić po linkach, które na tej podstronie znajdzie.

Rozpływ na zewnątrz sklepu

O linku w stopce do silnika sklepu czy twórcy już wspomniałem – o linkach ze strony głównej do partnerów również. Kolejnym miejscem, gdzie może dochodzić do wycieku mocy są strony produktowe. Kiedyś miałem przyjemność optymalizować sklep, który na każdej stronie produktowej odsyłał do strony producenta i dystrybutora. Czy to coś złego? Zapewne użytkownik znalazłby tam przydatne informacje, ale:

  • możliwe, że wyszedłby z naszego sklepu i nie wrócił
  • linki w takiej liczbie, na każdej podstronie mogą sugerować wyszukiwarce, że prowadzimy jakiś katalog stron czy stronę o niskiej przydatności dla użytkownika.

Dbajmy o to jak i do kogo linkujemy. Wdrożenie nofollow czy utworzenie specjalnej zakładki w sklepie typu ”partnerzy” czy „współpracujemy z…” jest o wiele lepszym pomysłem, ponieważ linki pojawiają się jednokrotnie i mamy nad nimi kontrolę. Kontrola – to jest podstawa, a co jeśli strona dystrybutora się zmieni i setki naszych stron produktowych będą prowadziły do stron błędów, lub strona dystrybutora zostanie zastąpiona inną, niezwiązaną z poprzednią działalnością? Możemy w ten sposób narazić użytkowników i pozycje sklepu – a sobie, dołożyć pracy, aby usunąć wszelkie wcześniejsze odnośniki z każdej strony produktowej.

13. Mapa XML i plik robots.txt

Dla sklepów internetowych rzecz obowiązkowa: mapa strony, która tworzy indeks wszystkich podstron serwisu. Mapa strony jest przydatna zwłaszcza gdy nasza nawigacja na stronie kuleje: brak linkowania wewnętrznego czy nieprawidłowe korzystanie z hierarchii kategorii.
Plik robots.txt jest równie ważny, ponieważ dzięki niemu możemy określać, do jakich zasobów naszego serwera robot nie powinien zaglądać. To chroni nas przed indeksowaniem danych wrażliwych, wyników wyszukiwania i filtrowania.

14. Monitoruj indeksacje i błędy – Search Console

Narzędzie niezbędne i podstawowe dla każdego posiadacza sklepu internetowego: zweryfikowany sklep w Google Search Console. Zapewne wiesz co to, jednak może nie korzystasz z niego zbyt często i nie kontrolujesz komunikatów, które tam się znajdują.
Konsola Search Console potrafi raportować i diagnozować wszelkie napotkane błędy podczas odwiedzin serwisu. Wskaże nam błędy, niedziałające strony które mogą mieć wpływ na ranking sklepu w wyszukiwarce. Nawet poinformuje nas, gdy wykryje szkodliwy kod w naszym sklepie – wówczas warto natychmiast zareagować w przeciwnym razie, nasz sklep zniknie z wyników wyszukiwarki.

To oczywiście niezbędne minimum jeśli chodzi o narzędzia przydatne w utrzymaniu sklepu online w dobrej kondycji. Jeśli jednak na bieżąco monitoruje się stan sklepu w konsoli to możemy być pewni, że nic nas nie zaskoczy.

Więcej na temat: Search Console – identyfikowanie duplikacji

15. Szybkość wczytywania sklepu

Kiedyś niedoceniany czynnik, który okazał się niezwykle ważnym elementem w dobie mobile. Właściwe wdrożenie sklepu powinno w minimalnym stopniu obciążać serwer oraz dynamicznie serwować treści dla użytkownika w możliwie najszybszym czasie. Szybkość wczytywania się strony internetowej ma ścisły związek z poziomem irytacji użytkownika – to z mojego własnego doświadczenia. Jednak jest to prawda, którą zbadał i podzielił się z nami gigant marketów: Walmart. Opublikował on korelację między czasem wczytywania się jego sklepu i liczbą konwersji:

Badanie konwersji i czasu wczytywania sklepu

16. Dostosuj sklep mobilnie

To nie jest coś, co jeszcze parę lat temu określano jako moda. Musisz sobie zdać sprawę, że mobile jest istotny dla twojego biznesu, nawet jeśli nie widzisz tego bezpośrednio w swoim panelu statystyk – Analytics.
Jeśli widzisz, że ruch mobile to mały procent całościowej sprzedaży i nie zależy Tobie na tak niskiej konwersji z urządzeń mobilnych to proszę ciebie – zajrzyj tam jeszcze raz. Sprawdź jak duży ruch pochodzi z komórek i tabletów oraz zobacz jak dużo czasu użytkownicy tych urządzeń spędzają w sklepie. Zapewniam cię – oni nie są po to, aby kupić cokolwiek – oni wybierają to co chcą zakupić u ciebie, gdy już będą wygodnie siedzieli przed komputerem.

Powodów jest kilka:

  • nie mają zaufania do urządzeń mobile (ja też nie mam)
  • sklep nie jest łatwy w obsłudze na urządzeniu mobilnym
  • wygoda i przyzwyczajenie do zakupów na komputerze
Powody, dlaczego mobile nie sprzedaje - statystyka
(dane: E-commerce w Polsce 2015, Gemius dla e-Commerce Polska)

W ciągu dnia Twoi potencjalni klienci są w drodze do pracy w tramwaju lub czekają w kolejce w urzędzie – to właśnie wtedy oglądają produkty w twoim sklepie, a kupują dopiero po powrocie do domu! Co udowadnia badanie Gemius:

Zachowania klientów w sklepie - dane 2015
(dane: E-commerce w Polsce 2015, Gemius dla e-Commerce Polska)

17. Linki do sklepu

Nie ma co ukrywać, że przez ostatnie 16 punktów pisałem o tuningu samochodu jakim jest nasz sklep. Ale jak wiadomo, nawet najlepszy samochód nie pojedzie bez paliwa, a takim paliwem dla naszego sklepu są oczywiście linki przychodzące.

To one stanowią o wspomnianej wcześniej popularności sklepu. To one budują autorytet sklepu i wpływają na ranking. Kwestia linków została na koniec, ponieważ bez odpowiedniej optymalizacji mowa o linkach jest bezcelowa. Nie rób link buildingu dla sklepu bez optymalizacji. W przeciwnym razie moc z tych linków nie wiele tobie da, bo nie będzie odpowiednio rozprowadzana w sklepie internetowym. Zła struktura sklepu i brak optymalizacji tylko utrudniają pozycjonowanie sklepu, przez co niektórzy uciekają się do masowego spamowania na słowa kluczowe, co jest skutecznie wykrywane i karane przez wyszukiwarki. Jeśli chcemy długotrwałych efektów działań SEO musimy wiedzieć, że pozycjonowanie sklepów musi obejmować wspomnianą w poprzednich punktach optymalizację.

Jeśli sklep ma osiągnąć zadowalające pozycje to musi on prócz liczby linków stawiać na ich jakość i na ich naturalny profil.

Co to jednak oznacza?

Jakość linku jest oceniana przez wyszukiwarkę taką jak Google przez wiele czynników:

  • Autorytet domeny linkującej
  • Wiek domeny linkującej
  • Powiązanie domeny linkującej
  • Słowa kluczowe na podstronie, która odsyła do naszej
  • Liczba i typ innych linków wychodzących

To oczywiście ułamek czynników, które są brane pod uwagę, ale na ich podstawie ty sam możesz ustalić, czy strona na której chciałbyś polecić swój sklep jest godna zaufania.
Kolejną kwestią na którą masz wpływ to naturalność linków: mało który użytkownik linkuje do polecanej strony słowem kluczowym, ponieważ zazwyczaj podaje on przeklejony adres sklepu lub używa zwrotów z anchorem (słowem kluczowym) typu: więcej tutaj, kliknij, na stronie sklepu.

Google na tyle wyspecjalizowało swój algorytm, że na podstawie dobrze skonstruowanej treści na stronie potrafi określić o czym jest strona, a dzięki linkom, nawet bez wyraźnych anchor tekstów potrafi określić jak ustalić ranking strony.

Dobrze to widać na stronach z dużym autorytetem – portal gazeta.pl wystarczy, że stworzy artykuł „Najlepsze odkurzacze 2016” i niemal natychmiast bez żadnych linków pojawia się ona na hasła: „najlepsze odkurzacze” czy nawet „odkurzacze”.

Dodatek: Czynniki poza SEO – czyli krótko o tym jak nie marnować ruchu

Przebrnęliśmy przez 17 punktów, a właściwie 17 porad dotyczących sposobów na lepsze pozycjonowanie internetowego sklepu. Ten dodatkowy punkt jest dla tych, którzy stosują omawiane taktyki i cieszą się dużym zainteresowaniem i ruchem w sklepie.
Wbrew pozorom osiągnięcie TOP10 czy nawet TOP5 na interesujące nas słowa kluczowe oraz na tysiące long-tailów może nie konwertować w interesującą nas sprzedaż. Bo to nie na ruchu, a na konwersjach nam zależy: w końcu nie jesteśmy portalem informacyjnym. Jeśli twój współczynnik konwersji jest niski i czujesz, że marnuje się ruch pozyskany dla sklepu, sprawdź poniższe ogniska zapalne, dzięki którym możesz wychwycić, gdzie leży przyczyna tego stanu rzeczy:

  • zadbaj o łatwą nawigację: sprawdź jak się zachowuje użytkownik w twoim sklepie – ktoś kto go nie zna. Może masz nietypowy układ, nieintuicyjne menu lub niewidoczny koszyk?
  • przebadaj ścieżkę zakupową klienta, może duża liczba klientów dodaje produkty do koszyka, ale porzuca go w chwili wypełniania formularza zakupowego
  • zadbaj o to, by informacje kontaktowe: zwłaszcza adres fizyczny, adres e-mail oraz telefon były w widocznym miejscu
  • sprawdź czy Twój regulamin jest w widocznym miejscu i czy jego treść jest jasna
  • dodaj do sklepu w widocznym miejscu rekomendacje od klientów
  • zadbaj o dobry SEO PR – więcej informacji. Być może, na ścieżce zakupowej klienta pojawiają się negatywne opinie o sklepie. Najłatwiej to sprawdzisz wpisując do wyszukiwarki: „nazwa sklepu” i „ nazwa sklepu opinie”. Jedna zła informacja lub żale innych klientów mają większy wpływ na sprzedaż od dziesiątek pozytywnych opinii.

Podsumowanie – pozycjonowanie sklepu

W ramach podsumowania dostępna jest również prezentacja SlideShare, która zwraca uwagę na każdy z 17 aspektów dotyczących promocji e-sklepu.

Jak widać, pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga uwagi i skrupulatności. Wdrożenie wymienionych wyżej zaleceń jest kluczowe, jeśli chcemy osiągnąć sukces w Internecie. Pomagamy ludziom biznesu, jeśli podoba Ci się nasz sposób działania – napisz do nas po bezpłatną wycenę i ofertę. Twój sklep internetowy potrzebuje dobrego marketingu w Internecie.

Pozycjonowanie stron internetowych

Ważne 17 aspektów wpływających na pozycjonowanie sklepu online
4.86 (97.14%) 7 głos(ów)

4 myśli na temat “Ważne 17 aspektów wpływających na pozycjonowanie sklepu online

  1. We wszelkich artykułach i poradnikach jest zawsze duży nacisk na treści na sklepie – ale jak to robić z głową, aby nie spędzać czasu wyłącznie na klepaniu tekstów pod opisy….po naprawdę paru już produktach nie ma się pomysłu na nowe i SENSOWNE zdania i słowa, które najlepiej opisują produkt. Wszystkie 17 zasad, rzeczywiście są ważne i dzięki za wspomnienie o paru, o których nie miałam świadomości 🙂

    1. Tak to racja, zawsze jest podnoszony temat sensu tworzenia opisów pod produkty. Przede wszystkim narzeka się na liczbę tych zmian, zapominając o stronie głównej i kategoriach, a ich przecież nie jest tak dużo – zacznijmy najpierw od nich. Opisy możemy sukcesywnie tworzyć podczas aktualizacji i wprowadzaniu nowego towaru – zacząłbym od produktów, które się najlepiej sprzedają lub na których nam najbardziej zależy (ze względu na marżę, promocję itd.) – wyszukujmy też potencjalne słowa kluczowe, na które nasz sklep jest już na dobrych pozycjach – niewielkie zmiany jak uzupełniony i lepszy opis oraz podlinkowanie z bloga sklepowego na pewno dadzą efekty 🙂

  2. Trafiłam tutaj z artykułu na temat bezpiecznego pozycjonowania – mam sklep i właśnie takich rad potrzebowałam. Nie będę ich sama wdrażać, bo nawet tak jak piszecie, że to podstawy to i tak na tyle nie czuję się dobra w ustawianiu tego wszystkiego.
    Mam pytanie, odnośnie pozycjonowania lokalnego dla sklepu. Mam dwa punkty jeden we Wrocławiu, drugi w Poznaniu. Czy jest sens, aby pozycjonować się dodatkowo pod te miejscowości. Uprzedzam od razu, że nie chcę nigdzie w sklepie na siłę i sztucznie umieszczać, fraz w stylu „najlepszy sklep Poznań” i „nasze produkty kupisz w mieście Poznań i Wrocław”. Bo nie raz widziałam takie kwiatki na stronach i sklepach internetowych – rezygnowałam wówczas z oferty firmy. Proszę o radę w tej kwestii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj proszę rozwiązanie: *(wymagane)