Strony typu One-Page, czyli takie, które składają się jedynie z jednej podstrony stają się coraz bardziej popularne. Niewątpliwie jest to ciekawe i często bardzo dobrze wyglądające rozwiązanie. Jednak jak wygląda kwestia pozycjonowania takiej strony. W tym wpisie skupię się nie tylko na użyteczności, a na widoczności takiej strony w Google.
Niewątpliwie świat zmierza ku prostocie, ten trend jest silnie obserwowany w Internecie – rezygnujemy z wodotrysków na rzecz minimalistycznych przycisków, delikatnych czcionek i ostatnio coraz większej kompresji tekstu na stronach. W tym momencie wkraczamy na pole związane z marketingiem sieciowym, a właściwie na problem, który trzeba rozwiązać – czyli pozycjonowanie strony One Page. Taka strona jest niestety nieprzystosowana, aby odpowiadać na wiele zapytań użytkowników wyszukiwarki Google, przez co jej widoczność jest mocno ograniczona – zwłaszcza pod kątem długich zapytań i fraz typu Long-Tail.
Idea wyszukiwania, czyli o co chodzi wyszukiwarkom
Mimo swojej złożoności, działanie wyszukiwarek jest proste: ich zadaniem jest serwowanie najlepszych treści odpowiadających na zapytanie użytkownika spośród wszystkich znalezionych stron.
Zatem celem wyszukiwarki, takiej jak Google jest serwowanie linków do stron, które w sposób od A do Z rozwieją ich wątpliwości, zaciekawią – po prostu będą stanowiły idealną odpowiedź na ich pytanie. Tutaj zmierzamy do określenia tego, czy nasza oferta kwalifikuje się do zaprezentowania jej w formie jednej strony – jako Landing Page. Otóż, najczęściej Twoja oferta jest na tyle rozbudowana, że powinna być prezentowana w postaci osobnych stron. Ma to dwa cele:
- Komfort użytkownika, który po wejściu na stronę widzi, że znalazł to czego szukał
- Zrozumienie treści przez wyszukiwarkę – tematyki, słów kluczowych
Więcej o samej optymalizacji znajdziesz w artykule pod tym linkiem.
Zobacz jak wygląda struktura typowej strony. Tutaj jako przykład podałem witrynę firmy zajmującej się produkcją mebli z drewna:
Jak widzisz, oferta jest w sposób logiczny podzielona na poszczególne kategorie, mimo że wszystkie produkty mieszczą się w obrębie tematyki mebli drewnianych.
Teraz spójrz jak taka struktura będzie wyglądała w przypadku strony One Page tego samego producenta:
I co? Jest problem, ponieważ cała strona nie jest spójna, ponieważ omawia zupełnie odmienne od siebie produkty: znajdziemy tutaj zarówno prezentację stołu jadalnego jak również skrzyni na zabawki! Tutaj dochodzimy do tego co już wcześniej wymieniłem jako cele: komfort użytkownika i wyszukiwarka. Załóżmy, że szukasz mebli do sypialni i wpisujesz do wyszukiwarki „meble sypialniane” i otrzymujesz jako wynik odnośnik do strony, na której prócz mebli do sypialni znajdujesz również zupełnie inne produkty: skrzynie na zabawki, łóżka dziecięce itp.
Taka strona, często będzie porzucana przez odwiedzających, jako ta, która nie spełniła ich oczekiwań – tego również nie chce wyszukiwarka, dlatego nie proponuje stron, które nie są jednoznacznie powiązane z wyszukiwanym produktem. Zatem nie da się pozycjonować takiej strony na wszystkie wymienione produkty – a jedynie na 2 – 3 z wymienionych. Przy czym pamiętajmy, że osiągnięte wysokie pozycje mogą się nie przekładać na zwiększoną sprzedaż właśnie z powodu dużego współczynnika odrzuceń. Pamiętajmy również, że bezpieczne pozycjonowanie uwzględnia w swojej strategii tworzenie nowych i użytecznych treści, które naturalnie będą pozyskiwały ruch i linki prowadzące do strony.
Kiedy warto zaprojektować stronę One-Page
Nie jest tak, że każda strona One-Page jest zła. Strona One-Page powinna reprezentować i przedstawiać jeden wybrany produkt z oferty – wówczas jej użycie będzie poprawne. Taki typ strony jest popularny wśród twórców gier – ponieważ cel jest jeden, zachęcić do kupna i pobrania gry – nic więcej nie jest potrzebne. Strona One-Page może być również ciekawą formą prezentacji firmy – jako marki, co z powodzeniem używają takie firmy jak Adidas czy Nike, które w sposób efektowny prezentują swoją historię i cel w postaci jednej, dużej i przewijanej strony.
To czy warto zdecydować się na pojedynczą stronę do prezentacji firmy i oferty najlepiej skrócić w postaci zestawienia:
Zalety i wady strony one-page:
[/panel-header] [panel-content]
- Efektowna forma przedstawienia firmy i oferty
- Możliwość przedstawienia użytkownikowi treści od A do Z
- Brak konieczności przechodzenia i szukania informacji po podstronach
- Łatwiejsze zarządzanie stroną
[/panel-header] [panel-content]
- Spłycenie pewnych informacji dla użytkowników i wyszukiwarek
- Duża waga pojedynczej strony: liczba obrazków i kodu
- Brak podziału strony na logiczne elementy
- Często mniej użyteczna i bardziej chaotyczny sposób prezentacji informacji
- Trudność w pozycjonowaniu: ograniczenia wynikające z budowy strony
- Brak możliwości prowadzenia działań content marketingowych
Karek
12 maja 2016Też ktoś mnie zachęcał, aby zmieniać stronę która jest już od 5 lat – chciałem mobilną wersję i przy okazji zaproponowano mi nową stronę w formie takiej jednej – landingowej. Nie byłem zadowolony z pomysłu bo jestem tradycjonalistą – ten artykuł utwierdził mnie, że nie warto iść za modą. Zapewne część klientów wróci do normalnych stron.
Aga
26 sierpnia 2017Bardzo mi się podoba powyższy artykuł.