Reklama w Internecie
SEO PR dla firmy

Widoczność firmy w Internecie to jedno, a wizerunek to drugie. Wraz z większą rozpoznawalnością firmy pojawiają się dla niej nowe zagrożenia związane z nieuczciwą konkurencją czy pojedynczymi, niezadowolonymi klientami. Dlaczego małe incydenty mają wpływać na wizerunek i sprzedaż firmy?

Co to jest SEO PR

Wszystkie działania, które mają na celu promowanie treści o firmie: wywiadów, portali społecznościowych czy opinii jest elementem SEO PR. Najlepiej jest to zobrazować na konkretnych przykładach – spójrzmy na widok wyników naturalnych Google po wpisaniu hasła „Netia”:

Widok wyników dla Netii
Idealne SEO PR – pełna kontrola nad marką w sieci

Powyższy przykład jest idealny jeśli chodzi o SEO PR i widać, że ktoś dba i panuje nad całością. Zauważmy, że aż 5 z 7 prezentowanych wyników jest pod całkowitą kontrolą firmy Netia.
Pierwszym wynikiem jest oczywiście strona główna firmy, następnie mamy serwis pomocniczy przygotowany dla już istniejących klientów operatora. Dalej widzimy informacje z Wikipedii, portale społecznościowe takie jak Facebook i Twitter oraz notowania spółki na giełdzie.

Teraz dla przykładu firma, która jest równie znana, jednak jej sytuacja w wynikach nie jest tak klarowna jak Netii. Zobaczmy jak się prezentuje firma PolskiBus:

Brak działań SEO PR dla Polskiego Busa

Jak widzimy, na „brand” tej firmy próbują się pokazywać konkurenci, co więcej widzimy również na wysokiej pozycji bardzo niepochlebny artykuł dotyczący tego przewoźnika na łamach serwisu naTemat. Co jednak ciekawe serwis ten porusza kwestię, że PolskiBus mógł paść ofiarą medialnej nagonki i czarnego PR.

Niezależnie od tego jaki dokładnie ma wydźwięk ten artykuł – już sam tytuł w wynikach wyszukiwania jest zniechęcający.

Jak prowadzić działania SEO PR?

Pierwszym elementem strategii jest określenie newralgicznych słów kluczowych, po których firma może zostać wyszukana. Najczęściej są to frazy typu:

  • Nazwa firmy
  • Nazwa firmy + opinie
  • Nazwa firmy + praca
  • Nazwa firmy + nazwa produktu
  • Nazwa naszego produktu
  • Nazwa naszego produktu + opinie
  • Imię i nazwisko (kadra kierownicza, prezes)

Tylko właściwa identyfikacja źródeł negatywnych informacji czy opinii pozwoli na „oczyszczenie” wyników wyszukiwania (ang. SERP).
Gdy po sprawdzeniu wybranych haseł, po których nasza firma jest najczęściej wyszukiwania czas tworzyć i promować treści, które mogą znaleźć się w TOP 10 wyników.
Wracając do przykładu Netii najłatwiej jest mieć pełną kontrolę nad tym co się wyświetli w wynikach wyszukiwaniach. Dlatego pierwszym krokiem w SEO PR powinno być utworzenie kont w portalach społecznościowych – Facebook, Twitter czy Instagram, które uzupełnią wyniki wyszukiwania.

Kolejnym krokiem jest treść dziennikarska – jeśli jesteśmy ciekawą firmą i oferujemy wyjątkowe produkty to możemy pochwalić się tym w komunikacie prasowym lub udzielić wywiadu, ostatecznie również zlecić artykuł sponsorowany. Kolejną kwestią są sprawy Web 2.0 czyli wszelkie fora dyskusyjne, nad którymi nie mamy kontroli – na zażalenia czy negatywne wpisy warto odpowiadać, a jeśli są one bezpodstawne to należy je zgłaszać do administracji danego portalu celem kasacji treści.

Web 2.0 to również opinie wystawiane firmie na portalach społecznościowych, portalach pracy czy Google Moja Firma – reagujmy na nie oraz zachęcajmy naszych zadowolonych klientów do wystawiania opinii, by naturalnie wypierać niepochlebne opinie o firmie.
Gdy już zadbamy o „zaplecze treści”, które chcielibyśmy eksponować (opinie, wywiady, artykuły i sieci społecznościowe) to teraz naszym celem jest wybicie tych treści w wynikach wyszukiwania celem wyeliminowania zbędnych czy negatywnych stron.

Dlaczego jest to takie ważne?

Działania SEO PR dążą do osiągnięcia pozytywnego odbioru firmy. Musimy sobie zdawać sprawę, że proces decyzyjny czy zakupowy klienta nie jest prosty i nie ogranicza się jedynie do poznania firmy i transakcji. Zanim do tego dojdzie Twój potencjalny klient sprawdzi Twoją działalność w Google i jeśli natrafi na niepochlebne opinie lub artykuły to możesz utracić jego zaufanie i przerwać proces decyzyjny.

SEO PR to ciągły proces

W Internecie dzieje się naprawdę dużo i nie sposób samodzielnie wyłapywać wzmianki o naszej firmie, a musimy wiedzieć, że jeden wpis w social media lub na forum może z czasem wywołać prawdziwą burzę na temat Twojej firmy czy jej konkretnych produktach. Zatem powinniśmy na bieżąco kontrolować to co się pisze o firmie oraz gasić ewentualne pożary od razu.
Aby to realizować, warto zainteresować się narzędziami, które pozwalają na monitoring marki w mediach. Dzięki takim narzędziom jak Brand24 czy SentiOne możesz monitorować wszystkie wzmianki o Twojej marce i natychmiast reagować na każdy napotkany wpis na blogu, artykuł czy początek dyskusji w social mediach.

Jednak jeśli prowadzisz dużą firmę, o której mówi się dużo nie tylko w Internecie, ale również w telewizji, radiu i gazetach to największe możliwości  umożliwi Tobie współpraca z firmą PRESS-SERVICE, która oferuje kompleksowy monitoring wszystkich najważniejszych mediów w Polsce.

Stała analiza wzmianek pozwoli Tobie na reagowanie oraz doskonalenie swoich produktów i usług zgodnie z poznawanymi problemami i niedociągnięciami. Jak jeszcze wykorzystać możliwości jakie oferują wymienione narzędzia? Monitoruj konkurencję – sprawdź jak działają, co robią lepiej i wykorzystaj to – dlaczego piszą o konkurencji, a może o Twojej firmie też napiszą. Wykorzystaj tę wiedzę i ulepszaj swoje decyzje!

Aby Twoja firma rosła w siłę nie wystarczy jej wysoka widoczność i reklamy, jeśli po chwili zainteresowania klient natknie się na szum negatywnych informacji. Obserwuj wizerunek swojej firmy – to ważne, zwłaszcza w Internecie w którym raz wysłana wiadomość zostaje tam na zawsze. Odpowiednie i poprawne działania SEO PR zwłaszcza w kontekście tworzonych treści to liczne aspekty techniczne dotyczące odpowiedniej optymalizacji strony i materiałów. Jeśli nie wiesz jak to zrobić poprawnie – skontaktuj się z nami, aby osiągać jak najlepsze rezultaty. Monitorowanie marki i działania SEO PR to profilaktyka i zapobieganie problemów wizerunkowych.

Pozycjonowanie stron internetowych

4.8/5 - (5 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

2 komentarze

  1. Mikołaj
    8 lutego 2016

    Dzięki za wspomnienie o brand24.pl 🙂

    • Melonet
      9 lutego 2016

      Oferujecie rewelacyjną usługę, tak więc trudno o Was nie wspomnieć! 🙂

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.