Reklama w Internecie
Pozycjonowanie lokalne firmy w Internecie

Dla pewnych branż pozycjonowanie ogólne, ukierunkowane na całą Polskę mija się z celem. Dlaczego? To wynika często ze specyfiki danej branży – ktoś kto wpisuje zapytanie o salon fryzjerski, mechanikę samochodową lub piekarnię oczekuje wyników z najbliższej jego okolicy.

Dlatego firmy usługowe działające na wybranym obszarze powinny skupić się głównie na odpowiedniej widoczności właśnie w rejonie, w którym działają. Prowadząc taki biznes musimy sobie zadać pytanie: czy klient z drugiego końca Polski jest w stanie specjalnie dla nas przyjechać?

W większości przypadków, firmy takie jak zakłady optyczne, salony fryzjerskie czy piekarnie to biznesy typowo lokalne, z których usług korzystają klienci mieszkający w danym obszarze działania.

Pozycjonowanie lokalne w praktyce

Już od dawna wyszukiwarka Google potrafi dla nas serwować wyniki wyszukiwania bazujące na naszym położeniu. Wcale nie musimy wpisywać „salon fryzjerski Poznań” czy „piekarnia w Poznaniu”, aby otrzymać wyniki wyszukiwania powiązane z naszym miejscem zamieszkania.

Zobaczmy zatem obrazek poniżej:

Wyniki wyszukiwania dla Poznania (lokalne)

Jak widać, zaraz pod paskiem wyszukiwania można odczytać, że Google ustaliło moją lokalizację jako Poznań (dokładnie stąd szukałem). Przypatrzmy się teraz wynikom: jako pierwsza wyświetliła się mapka, która pokazuje mi wybrane salony z Poznania, następnie widzimy klasyczne wyniki organiczne, w których widać, że przeważająca część firm jest z Poznania.

Dla porównania zobaczmy jak prezentują się wyniki wyszukiwania dla tej samej frazy, ale ze zmienioną lokalizacją.

Oto wyniki dla miasta Warszawa:

Wyniki pozycjonowania lokalnego - Warszawa

I jeszcze dla porównania wyniki dla Wrocławia:

Wyniki lokalne dla zapytania

Jak widać na powyższych przykładach Google bardzo dobrze radzi sobie z ustaleniem naszej lokalizacji i z ustaleniem dla nas odpowiednich wyników wyszukiwania. To pozycjonowanie stron, które jest jeszcze bardziej ukierunkowane na naszego klienta.

Co więcej, coraz częściej dla większych miast Google potrafi ustalić daną dzielnicę w której przebywamy i jeszcze lepiej personalizować dla nas wyniki. Jak widać, powyższa funkcja geotargetowania wyników jest bardzo przydatna i dokładna – nie musimy już dopisywać do naszych zapytań nazw miast.

Kiedy Google wyświetla takie wyniki i kiedy działa pozycjonowanie lokalne?

Obecnie większość zapytań, które kierujemy do wyszukiwarki jest personalizowania specjalnie dla nas. Sami możemy sprawdzić, że zwłaszcza przy usługach, które mają charakter lokalnych i przy których intencją jest znalezienie punktu najbliżej naszego położenia otrzymujemy lokalne wyniki:

  • wszelkie lokalne wytwórnie: piekarnie, cukiernie
  • lokale usługowe: fryzjerzy, kosmetyczki
  • zakłady specjalistyczne: mechanik, krawiec
  • ośrodki kulturalne: muzea, biblioteki
  • rozrywka: dyskoteki, basen

Wyniki wyszukiwania i pozycjonowanie lokalne

Jak widzieliśmy w przykładach powyżej wyszukiwarka Google dobrze radzi sobie z określeniem naszej lokalizacji oraz lokalizacji samych firm.
Jak zatem realizować pozycjonowanie lokalne, aby nasza firma była widoczna dla klientów danego miasta?

Strona internetowa

Zacznijmy od Twojej strony internetowej, ponieważ aby osiągnąć dobrą widoczność w wynikach lokalnych należy dać wyszukiwarce jak najwięcej danych o lokalizacji naszej firmy. Aby pomóc w odpowiednim zrozumieniu naszej lokalizacji powinniśmy skupić się na czynnikach na stronie jak i poza nią, które mają wpływ na to jak wyszukiwarka widzi naszą stronę.

Optymalizacja On-Site

Zadbajmy, aby na naszej stronie internetowej pojawiło się jak najwięcej danych adresowych – nazwa firmy, adres, telefon i e-mail.
Obowiązkowo takie dane powinny znaleźć się w zakładce kontakt. Warto jednak umieścić takie informacji na każdej podstronie naszego serwisu, chociażby w stopce.

Warto również, by nazwa miasta, w którym działamy pojawiła się w tekście/nagłówku czy tytule strony – są to wówczas bardzo silne sygnały dla wyszukiwarki, że Twoja firma jest w określonej lokalizacji.

Optymalizacja Off-Site

Kolejnymi czynnikami rankingowymi w pozycjonowaniu lokalnym są sygnały z innych źródeł – to znaczy, że warto aby do Twojej firmy prowadziły linki z innych witryn, które mają powiązanie z miastem w którym działasz (lokalne serwisy internetowe, zaprzyjaźniona firma z miasta czy katalogi firm).

Pamiętajmy również o bardzo ważnej, wspomnianej już kwestii, aby wszędzie gdzie pojawia się możliwość podania naszego adresu skorzystać z tego i pamiętać o zachowaniu spójności danych teleadresowych tzw. NAP (Name, Address, Phone Number).

Google jest inteligentne i jeśli znajdzie Twoje informacje adresowe w Internecie to powiąże je z Twoja firmą i nabierze do Twojego biznesu jeszcze większego zaufania w związku z liczbą cytowań, które znajdzie.

Konto w Google Moja firma

Osobną kwestią poza odpowiednią optymalizacją strony to posiadanie konta w Google Moja firma, dzięki czemu otrzymujemy atrakcyjną wizytówkę firmy, która wyświetla się jako jedna z firm na mapie. Przykład tego co już wcześniej widzieliśmy:

Mapa w wynikach lokalnych dla miasta Poznań

Tutaj nie wyświetlimy się bez posiadania takiej wizytówki, która dzięki swojej dobrej widoczności i atrakcyjności jest naprawdę chętnie klikana.
Taka wizytówka jest całkowicie bezpłatna, a sam proces jej założenia jest bardzo prosty.
Aby to zrobić wystarczy udać się na stronę: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i postępować według instrukcji wyświetlanych na ekranie.

moja-firma

Po utworzeniu wizytówki i zweryfikowaniu Twojej firmy możesz liczyć, że już wkrótce pojawią się pierwsi klienci właśnie z wyświetlonej wizytówki.
Pamiętaj, aby wesprzeć działania lokalne sprawdź czy dane z wizytówki zgadzają się z danymi, które podałeś na stronie – dbaj o jednolite dane adresowe.

Zobacz jak działa dla biznesu posiadanie takiej wizytówki w Google Moja Firma:

Ostatnia kwestia, która pozytywnie wpływa na widoczność wizytówki i pozycjonowanie lokalne to dobre opinie – firmy, które maja dobrą reputację i są często polecane przez klientów mogą liczyć na częstsze wyświetlenia oraz wyróżnienia.

Opinie w Google dla firmy

Dlaczego pozycjonowanie lokalne jest warte Twojego zainteresowania

Jeśli już wiesz, że odpowiednia widoczność w sieci dzięki pozycjonowaniu jest ważna to zapewne doskonale rozumiesz jak dużo daje lokalne SEO, które dostarcza Twojej stronie ludzi, którzy szukają oferowanych przez Ciebie usług i w dodatku są w Twoim rejonie działania.

W przypadku niektórych branż naprawdę nie warto na siłę próbować dostać się do tzw. TOP-ów z biznesem, który ma charakter typowo lokalny. Pamiętaj, że pozycjonowanie globalne jest dużo droższe i dużo dłużej trzeba czekać na efekty.

Przede wszystkim – pozycjonowanie lokalne nie wyklucza pozycjonowania szerszego – czyli dzięki odpowiedniej optymalizacji najpierw zdobędziesz swój okoliczny rynek by następnie piąć się z wynikami wyżej.

To już wszystko co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu lokalnym. Najważniejsze abyś pamiętał, że wyszukiwarka nie dowie się, że Twoja firma działa w danej lokalizacji, jeśli jej tego wyraźnie nie zasugerujesz – spójne dane kontaktowe, miasto w tekście strony to są czynniki, które Google bierze pod uwagę ustalając swój ranking. Pamiętaj również, aby dbać o jednolite dane teleadresowe w obrębie strony, wizytówki oraz innych stron w sieci!

Pozycjonowanie stron internetowych

4.7/5 - (4 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

8 komentarzy

  1. Ania
    18 grudnia 2015

    Bardzo ciekawy wpis – jednak mam jedno pytanie. Czy to oznacza, że zawsze warto pozycjonować się lokalnie? Niezależnie czy moim miastem będzie Poznań czy Warszawa?
    Tzn. Czy ktoś, kto przypuśćmy nie jest z Poznania, a szuka mojego towaru ze sklepu to czy może mnie widzieć w innej miejscowości?

  2. Melonet
    18 grudnia 2015

    Witaj, tak – oczywiście. Jak sama zapewne wiesz pozycjonowanie wymaga czasu – zwłaszcza, jeśli prowadzisz sklep internetowy, który potrzebuje szybko jak największej liczby użytkowników.
    Jeśli jesteś od początku nastawiona na zwiększanie zasięgu działania – to warto w swojej strategii uwzględnić pozycjonowanie lokalne. Najpierw będziesz widoczna w wybranym regionie, zgodnym z lokalizacją a następnie Twój sklep będzie się pojawiał na coraz to większą liczbę słów kluczowych w całej Polsce.
    Oczywiście, wszystko to ma jeszcze większy sens jeśli prowadzisz również punkt odbioru osobistego w wybranej miejscowości .

  3. MariuszM
    3 stycznia 2016

    Sam zauważyłem na dwóch moich stronach, że ruch z fraz lokalnych zawierających nazwę miasta jest całkiem spory. Ruch z wizytówki Google Moja Firma też jest przydatny no i przede wszystkim gdy mam jeszcze uruchomione reklamy Adwords to jestem widoczny na najbardziej interesujące mnie słowa kluczowe aż w trzech miejscach 🙂

  4. izzy
    18 stycznia 2016

    Pozycjonowanie lokalne jest świetne zwłaszcza dla małych i średnich firm, które ze zrozumiałych względów mają na starcie mniejsze szanse z dużymi firmami. Zresztą znana jest od zawsze zasada: zaczynaj na swoim podwórku, a dopiero idź i działaj dalej. Zresztą dużo jest biznesów, które działają wyłącznie lokalnie i gdyby nie lokalne SEO to nie byłyby widoczne w naszych komputerach…

  5. Marek Ł
    14 lutego 2016

    Dlaczego zatem, jeśli wpiszę jakąś frazę z ustawioną geolokalizacją na Poznań, to zdarza się, że wyniki są prezentowane częściowo dla miasta Poznań, a częściowo także na wyniki nie związane z moim miejscem lokalizacji?

    • Melonet
      16 lutego 2016

      Powodów może być kilka. Najczęściej jednak Google prezentuje wymieszane dane, prezentując dla nas cześć wyników uwzględniających naszą lokalizację i wyniki ogólne, które zazwyczaj prezentują firmy, które prowadzą swoje działania w całej Polsce. Są jednak też takie zapytania, dla których wyszukiwarka zwróci jedynie wyniki lokalne. Inny możliwy powód to fakt, że może nie ma tylu adekwatnych wyników dla miasta Poznań.

  6. Reklamowo
    7 marca 2016

    Zostało tutaj opisane pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarce Google w większości. Czy jest sens interesowania się Bingiem? Zauważyłem, że moja strona jest dosyć dobrze widoczna w Google, przy czym w Bingu już jej nie widać na wybrane frazy.

    • Melonet
      7 marca 2016

      Nie ma co się interesować Bingiem – wyszukiwarka Google ma 97% udziału w całym wyszukiwaniu w Polsce. Rzeczywiście pozycje Google i Binga mogą być zupełnie odmienne – w końcu są to dwa niezależne od siebie algorytmy. W związku z tym, że Bing nie działa pełną parą w Polsce, lokalne SEO w wyszukiwarce nie jest tak dopracowana jak w Google.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.