Optymalizacja Strony
Strona One-Page

Strony typu One-Page, czyli takie, które składają się jedynie z jednej podstrony stają się coraz bardziej popularne. Niewątpliwie jest to ciekawe i często bardzo dobrze wyglądające rozwiązanie. Jednak jak wygląda kwestia pozycjonowania takiej strony. W tym wpisie skupię się nie tylko na użyteczności, a na widoczności takiej strony w Google.

Niewątpliwie świat zmierza ku prostocie, ten trend jest silnie obserwowany w Internecie – rezygnujemy z wodotrysków na rzecz minimalistycznych przycisków, delikatnych czcionek i ostatnio coraz większej kompresji tekstu na stronach. W tym momencie wkraczamy na pole związane z marketingiem sieciowym, a właściwie na problem, który trzeba rozwiązać – czyli pozycjonowanie strony One Page. Taka strona jest niestety nieprzystosowana, aby odpowiadać na wiele zapytań użytkowników wyszukiwarki Google, przez co jej widoczność jest mocno ograniczona – zwłaszcza pod kątem długich zapytań i fraz typu Long-Tail.

Idea wyszukiwania, czyli o co chodzi wyszukiwarkom

Mimo swojej złożoności, działanie wyszukiwarek jest proste: ich zadaniem jest serwowanie najlepszych treści odpowiadających na zapytanie użytkownika spośród wszystkich znalezionych stron.

Zatem celem wyszukiwarki, takiej jak Google jest serwowanie linków do stron, które w sposób od A do Z rozwieją ich wątpliwości, zaciekawią – po prostu będą stanowiły idealną odpowiedź na ich pytanie. Tutaj zmierzamy do określenia tego, czy nasza oferta kwalifikuje się do zaprezentowania jej w formie jednej strony – jako Landing Page. Otóż, najczęściej Twoja oferta jest na tyle rozbudowana, że powinna być prezentowana w postaci osobnych stron. Ma to dwa cele:

  • Komfort użytkownika, który po wejściu na stronę widzi, że znalazł to czego szukał
  • Zrozumienie treści przez wyszukiwarkę – tematyki, słów kluczowych

Więcej o samej optymalizacji znajdziesz w artykule pod tym linkiem.

Zobacz jak wygląda struktura typowej strony. Tutaj jako przykład podałem witrynę firmy zajmującej się produkcją mebli z drewna:

Struktura strony firmowej

Jak widzisz, oferta jest w sposób logiczny podzielona na poszczególne kategorie, mimo że wszystkie produkty mieszczą się w obrębie tematyki mebli drewnianych.

Teraz spójrz jak taka struktura będzie wyglądała w przypadku strony One Page tego samego producenta:

Strona One-Page (struktura)

I co? Jest problem, ponieważ cała strona nie jest spójna, ponieważ omawia zupełnie odmienne od siebie produkty: znajdziemy tutaj zarówno prezentację stołu jadalnego jak również skrzyni na zabawki! Tutaj dochodzimy do tego co już wcześniej wymieniłem jako cele: komfort użytkownika i wyszukiwarka. Załóżmy, że szukasz mebli do sypialni i wpisujesz do wyszukiwarki „meble sypialniane” i otrzymujesz jako wynik odnośnik do strony, na której prócz mebli do sypialni znajdujesz również zupełnie inne produkty: skrzynie na zabawki, łóżka dziecięce itp.

Taka strona, często będzie porzucana przez odwiedzających, jako ta, która nie spełniła ich oczekiwań – tego również nie chce wyszukiwarka, dlatego nie proponuje stron, które nie są jednoznacznie powiązane z wyszukiwanym produktem. Zatem nie da się pozycjonować takiej strony na wszystkie wymienione produkty – a jedynie na 2 – 3 z wymienionych. Przy czym pamiętajmy, że osiągnięte wysokie pozycje mogą się nie przekładać na zwiększoną sprzedaż właśnie z powodu dużego współczynnika odrzuceń. Pamiętajmy również, że bezpieczne pozycjonowanie uwzględnia w swojej strategii tworzenie nowych i użytecznych treści, które naturalnie będą pozyskiwały ruch i linki prowadzące do strony.

Kiedy warto zaprojektować stronę One-Page

Nie jest tak, że każda strona One-Page jest zła. Strona One-Page powinna reprezentować i przedstawiać jeden wybrany produkt z oferty – wówczas jej użycie będzie poprawne. Taki typ strony jest popularny wśród twórców gier – ponieważ cel jest jeden, zachęcić do kupna i pobrania gry – nic więcej nie jest potrzebne. Strona One-Page może być również ciekawą formą prezentacji firmy – jako marki, co z powodzeniem używają takie firmy jak Adidas czy Nike, które w sposób efektowny prezentują swoją historię i cel w postaci jednej, dużej i przewijanej strony.

To czy warto zdecydować się na pojedynczą stronę do prezentacji firmy i oferty najlepiej skrócić w postaci zestawienia:

Zalety i wady strony one-page:

[panel-header] Zalety one-page
[/panel-header] [panel-content]
  • Efektowna forma przedstawienia firmy i oferty
  • Możliwość przedstawienia użytkownikowi treści od A do Z
  • Brak konieczności przechodzenia i szukania informacji po podstronach
  • Łatwiejsze zarządzanie stroną
[/panel-content]
[panel-header] Wady strony One-Page
[/panel-header] [panel-content]
  • Spłycenie pewnych informacji dla użytkowników i wyszukiwarek
  • Duża waga pojedynczej strony: liczba obrazków i kodu
  • Brak podziału strony na logiczne elementy
  • Często mniej użyteczna i bardziej chaotyczny sposób prezentacji informacji
  • Trudność w pozycjonowaniu: ograniczenia wynikające z budowy strony
  • Brak możliwości prowadzenia działań content marketingowych
[/panel-content]

Pozycjonowanie stron internetowych

4.7/5 - (3 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

2 komentarze

  1. Karek
    12 maja 2016

    Też ktoś mnie zachęcał, aby zmieniać stronę która jest już od 5 lat – chciałem mobilną wersję i przy okazji zaproponowano mi nową stronę w formie takiej jednej – landingowej. Nie byłem zadowolony z pomysłu bo jestem tradycjonalistą – ten artykuł utwierdził mnie, że nie warto iść za modą. Zapewne część klientów wróci do normalnych stron.

  2. Aga
    26 sierpnia 2017

    Bardzo mi się podoba powyższy artykuł.

Skomentuj Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.