Już od jakiegoś czasu da się zaobserwować wyświetlanie aż czterech jednostek reklamowych Google AdWords powyżej wyników wyszukiwania. Jakie może to mieć konsekwencje dla reklamodawców, którzy walczą o widoczność zarówno w linkach sponsorowanych jak i w wynikach organicznych?
Testy 4 slotów reklamowych nad wynikami wyszukiwania cały czas trwają i są zauważalne dla wszystkich branż i słów kluczowych. Zapewne firma Google bada wpływ czterech reklam na klikalność pozostałych reklamodawców (w tym z pozycji 1-3 oraz z bocznych slotów) jak i klikalność wyników organicznych (bezpłatnych). Tak wyglądają testowane reklamy:
Jak widzimy prezentowane reklamy są na tyle duże, że jedyne co zauważy użytkownik bez przewijania strony to będą reklamy. Mimo, że wyświetlane są aż 4 reklamy to możemy zauważyć, że w większości reklam pokazały się również rozszerzenia reklam, które jeszcze bardziej zwiększają nam obszar wyświetlanej reklamy.
Konsekwencje dla reklamodawców AdWords
Zastanówmy się jakie konsekwencje będą, gdy wprowadzone rozwiązanie AdWords będą wprowadzone na stałe. Na pewno chęć wprowadzenia 4 reklam wiąże się z trzema aspektami:
- Coraz wyższa rozdzielczość monitorów wśród użytkowników,
- Coraz większa liczba reklamodawców,
- Chęć zmaksymalizowania zysków z reklam.
Punkt pierwszy jest bezdyskusyjny – reklamy muszą być widoczne, tak więc po rozszerzeniach reklam przyszedł czas na rozszerzenie widoku reklam o kolejną, dodatkową. Kolejną kwestią jest rosnąca liczba reklamodawców w Google – dodatkowy slot reklamowy pozwala na zmniejszenie lub utrzymanie średniej ceny za kliknięcie. Ostatni trzeci punkt wynika z dwóch pierwszych, jeśli reklamy będą widoczne i będą klikane to reklamodawcy będą zadowoleni i dalej będą inwestować w ten kanał promocji.
Konsekwencje dla pozycjonowania stron
Na tym polu będą dostrzegane wyraźniejsze zmiany w klikalności. Nie ma co ukrywać, że dodatkowa reklama AdWords obniży widoczność bezpłatnych wyników wyszukiwania. Nie ma co się dziwić – pozycjonowanie stron i uzyskane pozycje w wynikach wyszukiwania nie pozwalają zarabiać firmie Google.
Jednak obniżanie widoczności bezpłatnych wyników wyszukiwania jest już widoczne od lat – choćby przez dodawanie galerii zdjęć, grafu wiedzy czy mapek do wyników wyszukiwania. Nie ma jednak czym się martwić, ponieważ Google jako wyszukiwarka internetowa nie może prezentować jedynie sponsorowanych wyników, zatem pozycjonowana strona, jeśli będzie miała dobre pozycje to nie musi się martwić o ruch. Pozycjonujmy nasze strony i sklepy bo to nadal największy kanał dotarcia do klienta – pozycjonowaniem możemy dotrzeć do klientów za darmo i to na wiele słów kluczowych.
Poniżej prezentujemy jeszcze dwa uchwycone wyniki wyszukiwania, które prezentują jak wyglądają wyniki wyszukiwania z 4 reklamami AdWords:
Jeśli wziąć pod uwagę rosnące rozdzielczości monitorów oraz coraz większą liczbę reklamodawców w systemie reklamowym Google to posunięcie zwiększające widoczność reklam AdWords jest jak najbardziej zrozumiałe – jednak na pewno wpłynie w jakiś sposób na klikalność bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Michał
29 stycznia 2016Na razie są to testy: kilka razy widziałem już taki blok 4 reklam. Myślę, że te działania sa przemyślane i nie powinno to się mocno odbić na CTR wyników bezpłatnych. Bardziej mnie tylko zmartwiła sprawa, gdy ograniczyli liczbę wyświetlanych firm w postaci mapek do jedynie 3…Teraz jest trudniej aby się tam pojawić niestety.