Panel Search Console

Duplikacja tagu title i description – komunikaty w Search Console

Jeśli traktujemy nasz biznes w sieci poważnie to do regularnych czynności powinniśmy zaliczać sprawdzanie kokpitu statystyk Analytics oraz kokpitu Google Search Console. W czym może nam pomóc narzędzie Search Console? Dlaczego jest tak ważny monitoring parametrów strony?

Narzędzie Search Console zwane dawniej Google Webmaster Tools (GWT) to panel z przekrojowymi informacjami na temat kondycji naszej strony lub sklepu w Internecie.

Znajdziemy tam informacje na temat stanu indeksowania, analitykę wyszukiwania oraz napotkane błędy witryny. Prócz tego znajdziemy tam zakładkę „Udoskonalenia HTML” w rozsuwanej sekcji „Stan w wyszukiwarce”.

Sugestie w panelu Search Console

W tym wpisie skupimy się właśnie na funkcji udoskonaleń, która wyświetla nam szereg problemów związanych z opisem i semantyką naszej witryny.
Google udostępnia dla nas następujące rodzaje sugestii dotyczących naszego kodu HTML w witrynie:
Metaopis

  • Podwójne meta-opisy
  • Długie meta-opisy
  • Krótkie meta-opisy

Tag title

  • Brak tagów tytułowych
  • Podwójne tagi tytułowe
  • Długie tagi tytułowe
  • Krótkie tagi tytułowe
  • Nieinformacyjne tagi tytułowe

Co oznaczają i czego dotyczą powyższe uwagi? Wymienione sugestie tyczą się podstawowej optymalizacji strony, która ma sprawić, że zarówno wyszukiwarka jak i przeciętny użytkownik nie będzie miał problemu z rozpoznaniem tematyki serwisu.

Tag title jest obecnie najsilniejszym czynnikiem rankingowym dla wyszukiwarki Google (w kwestii On-Site), zatem warto regularnie sprawdzać zakładkę udoskonaleń w panelu – zwłaszcza jeśli nasza strona jest często aktualizowana.

Informacje związane z meta opisami

Błędy meta opisów

Na początek warto zaznaczyć, że meta opisy w ogóle nie są czynnikiem rankingowym i nie mają żadnego wpływu na pozycje naszej strony w wyszukiwarce – zatem ostrzeżenia dotyczące ich braku lub nieodpowiedniej długości są jedynie sugestią do ich sprawdzenia.

Jednak mimo, że nie są one istotne dla wyszukiwarki to jednak spełniają one rolę „reklamową” dla strony – to co wpiszesz w meta description jest wyświetlane w wyszukiwarce jako skrócony opis witryny, jeśli go brakuje wyszukiwarka sama na podstawie znalezionych treści na stronie skonstruuje opis – nie zawsze ciekawy i adekwatny do treści strony.

To czy właśnie Twój link będzie kliknięty może zależeć od ciekawego i zachęcającego opisu. Dlatego warto poświęcić choć chwile na jego uzupełnienie.

Dodatkowo:

Kiedyś, gdy tag meta description był brany do ustalania rankingu stron to był on zapychany słowami kluczowymi, aby manipulować wynikami wyszukiwania. Właśnie z tego względu wyszukiwarki internetowe takie jak Google czy Bing zrezygnowały z brania go pod uwagę.

Wytłuszczenie opisu przez wyszukiwarkę
Jak widać, element zapytania musiał zawierać w sobie słowo kluczowe: „Webmaster” – dzięki czemu zostało one wyeksponowane specjalnym wytłuszczeniem tekstu.

Jednak, dodanie tam jednego słowa kluczowego ma sens – jeśli zapytanie użytkownika powtarza się ze zwrotem użytym w opisie strony to uzyskamy optyczną przewagę nad rywalami – słowa kluczowe w naszym opisie zostaną pogrubione, co pozytywnie wpływa na atrakcyjność wizualną i CTR (stosunek liczby kliknięć do wyświetleń).

Informacje związane z tagami tytułowymi

Sugestie tagów tytułowych

Jak wcześniej wspomnieliśmy – tag title to bardzo silny czynnik rankingowy dla wyszukiwarek. Mówi on wprost o czym jest dana strona. Z tego względu nie powinniśmy pozwolić sobie, aby w Search Console były wyświetlane uwagi dotyczące naszej strony i tagów title.

Tak naprawdę, jeśli mamy jakiekolwiek uchybienia na tym polu to nie powinniśmy zaczynać z pozycjonowaniem. Niestety nie raz widziałem, jak pozycjonowano stronę bez nawet podstawowej optymalizacji strony.

Jeśli tylko mamy w naszym kokpicie informacje związane z tagami title to powinniśmy natychmiast zająć się ich naprawą – zwłaszcza, jeżeli nasze problemy dotyczą ich braku lub duplikacji. Często sama poprawa struktury naszej strony związana z optymalizacją tagów tytułowych umożliwi nam osiągniecie lepszych pozycji na wybrane słowa kluczowe.

Sama konstrukcja tagu title to oczywiście temat na osobny wpis, jednak podstawową kwestią jest dbałość o jasny i prosty przekaz – hasłami, zupełnie jak zapytania użytkowników oraz ich długość – zbyt długie nie wyświetlą się w całości w wyszukiwarce i dodatkowo zaciemniają całkowity obraz na temat informacji o czym dana strona jest.

Niewątpliwie dbanie o poprawną konstrukcję całej strony jest silnym sygnałem jakościowym dla Google – zadbane strony są zawsze lepiej premiowane przez Google. Brak stosowania się do zaleceń – świadome (upychanie słów kluczowych) czy nieświadome (ten sam title dla wszystkich stron lub jego brak) skazuje nas na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Kiedyś tzw. eksperci pozycjonowali strony bez zadbania o ich prawidłową semantykę – przez co kiedyś notorycznie użytkownicy mogli się spotkać z przypadkiem, gdy wpisywali bardzo konkretne słowo kluczowe a natrafiali na pustą stronę kontaktową firmy.

Pozycjonowanie stron internetowych

Duplikacja tagu title i description – komunikaty w Search Console
4.67 (93.33%) 6 głos(ów)

5 myśli na temat “Duplikacja tagu title i description – komunikaty w Search Console

  1. Właśnie nigdy nie byłem pewien czy powielony tag description jest szkodliwy. Dziękuje za wyjaśnienie. Czyli generalnie, jeśli mamy za dużo stron czy produktów do opisania to można podarować sobie opis description i skupić się bardziej na treści samej podstrony i dobrym title. Dobrze myślę?
    Bo wiem, że powielony tag title jest zły i to właśnie wyświetla się w konsoli dla webmasterów.

    1. Dokładnie, trzeba unikać powielenia treści na stronie i powielonych tagów tytułowych, aby wyszukiwarka nie miała problemu z dokładnym rozpoznaniem czego dotyczy konkretna podstrona. Jeśli chodzi o tag description – nie jest on brany pod uwagę do rankingu, jednak dobrze napisany opis potrafi zwiększyć CTR (klikalność) wyświetlanego linku w wynikach wyszukiwania.

    1. Standardowo dla małych i średniej wielkości stron zmiany w GSC będą widoczne po upływie 2-3 tygodni od wprowadzonych zmian. Należy zatem wierzyć w zmiany, których się dokonało i uzbroić się w cierpliwość 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podaj proszę rozwiązanie: *(wymagane)