Optymalizacja Strony

Problem powielania treści nie jest wcale rzadkim przypadkiem. Często jest to robione zupełnie nieświadomie, a ma naprawdę duży wpływ na postrzeganie naszej strony przez wyszukiwarki internetowe. Jak uniknąć problemu duplikacji treści i jak sprawdzić czy nasza strona zawiera duplikaty treści?

Duplicate content to termin, który oznacza duplikację treści. Problem ten może dotyczyć zarówno powielania treści w obrębie naszej strony jak również poza nią. Każdy przypadek jest niekorzystny, zwłaszcza przypadek duplikacji spoza naszej domeny.

Na początku skupmy się na naszej stronie, ponieważ to nad nią mamy pełną kontrolę i zauważone błędy możemy natychmiast poprawić.

Duplicate content w naszym serwisie

Pierwszym błędem, który może powodować duplikację treści w naszym serwisie to błędna architektura naszej strony i błędne ustawienia serwera. Najłatwiej jest to zauważyć na stronie głównej, która może być dostępna pod wieloma adresami, takimi jak:

  • http://example.org,
  • http://www.example.org,
  • http://example.org/index.html,
  • http://www.example.org/index.html,
  • http://example.org/index.php,
  • http://example.org/index.html?startowa.

Różne adresy URL

Jak widać możliwości i liczba kombinacji wyświetlenia strony głównej jest ogromna. Jeśli również i Twoja witryna wyświetla się na którąkolwiek z zaprezentowanych końcówek lub wersji z www i bez www to Twoja strona może mieć problem z duplicate content. Poprawną sytuacją jest przekierowanie użytkownika z danego URL do jednego, unikatowego adresu lub wyświetlenie strony błędu.

Inne przykłady duplikacji w obrębie własnej domeny to:

  • źle wdrożona wersja mobilna, która serwuje osobne treści dla komputerów i osobne dla komórek,
  • źle wdrożona opcja wersji do druku strony,
  • filtrowanie wyświetlanych informacji (wyszukiwanie i filtry w sklepach),
  • nieprzemyślana struktura kategorii i tagów w witrynie,
  • te same opisy dla poszczególnych oddziałów firmy.

Powyższe problemy możemy rozwiązać stosując odpowiednie przekierowania 301, deklaracje w pliku robots.txt lub w nagłówku meta robots. Dobrym rozwiązaniem jest również wskazywanie oryginałów w obrębie domeny za pomocą tagu kanonicznego (canonical). Tutaj jednak nie wskazujemy jak to zrobić, ponieważ to bardzo szeroki temat, który powinien znaleźć się w osobnym wpisie – jeśli zauważyłeś problemy techniczne, które powodują duplikację treści – zgłoś się do nas.

Złotą zasadą, która pozwala na uniknięcie błędów związanych z duplicate content jest pamiętanie, że jeden URL to powinna być jedna i ta sama treść. Jeśli gdziekolwiek na stronie znajdziesz treść z innej podstrony to sprawdź dlaczego tak jest i napraw to. W ostatniej sekcji omówimy narzędzia, które pozwalają na automatyczne wyszukanie duplikatów.

Duplicate content – treści dostępne na wielu serwisach

Powielona treść, dostępna na kilku różnych stronach to prawdziwy problem, zawłaszcza jeśli dotyczy większości naszych podstron. Często jest to nasze działanie i najczęściej dotyczy sklepów internetowych czy firm na franczyzie.

Sklepy internetowe

Często spotykanym zjawiskiem jest kopiowanie opisów produktów od dystrybutorów i producentów. Jeśli nasz sklep w całości składa się z opisów dostarczonych przez inną firmę to musimy się liczyć z tym, że nasz sklep internetowy nie będzie dobrze widoczny w wyszukiwarce Google czy Bing.

Kopiowane, powielane opisy produktów są problemem i niekorzystnie działają na aspekty SEO. Dlaczego Twój sklep miałby być wyżej od innych sklepów online z tymi samymi opisami produktów? W czym Twój sklep jest lepszy?

Wyszukiwarka internetowa opiera się wyłącznie na znalezionych treściach i linkach prowadzących do witryny, zatem jeśli opisy w Twoim sklepie są do znalezienia jeszcze w 50 innych sklepach to nie licz na jakiekolwiek wyróżnienie. Skopiowane i powielone opisy produktów są złe. Jeśli myślimy nad promocją czy pozycjonowaniem sklepu internetowego jak w artykule: Jak reklamować sklep internetowy w sieci?  to zadbajmy o unikalne opisy do naszego sklepu na samym początku.

Firmy franczyzowe, usługowe

Kolejny często spotykany przykład to gabinety kosmetyczne, które często działają na know-how innej firmy i prezentują ofertę oraz opisy sprzętów zabiegowych – niestety to również jest złe, bo prowadzi do powielania tych samych treści innych stron.

Czy duplicate content jest zły? Tak i ma ogromny wpływ na widoczność w wyszukiwarkach.

Rozwiązanie jest oczywiste: należy i warto tworzyć unikalną treść na każdą stronę witryny czy sklepu. Warto też zwrócić uwagę na ten aspekt pod kątem potencjalnego klienta. Jeśli klient szuka informacji o produkcie lub usłudze i widzi wciąż te same opisy to jest zdegustowany i będzie szukał czegoś innego.

Inny przypadek problemu z duplicate content to kradzież treści. Jednak rozwiązanie takiego problemu jest bardzo indywidualne i zależy od tego kto to robi i dlaczego.

Czy wyszukiwarki dobrze rozpoznają duplikaty treści?

Tak – każda odwiedzona strona jest zapisywana w indeksie a następnie poddawana ocenie. Dużo trudniejszym pytaniem jest czy wyszukiwarki radzą sobie z odnajdywaniem oryginałów i odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Jest wiele kryteriów, które pozwalają ocenić na jakiej stronie oryginalnie pojawiła się treść:

  • kryterium daty: czyli kiedy robot wyszukiwarki natknął się na daną treść,
  • stopień podobieństwa poszczególnych fragmentów treści,
  • autorytet danej strony (wiek domeny, cytowania czyli liczba i jakość linków przychodzących).

Poniżej mamy krótką wypowiedź pracownika firmy Google, który mówi o problemie duplicate content:

Jak znaleźć i rozwiązać problem powielonych treści

Pierwszym i najprostszym sposobem na znalezienie duplikatów strony to losowe kopiowanie fragmentów (2-5 zdań) naszej strony i wklejanie ich do paska wyszukiwania Google. Jeśli na wprowadzony fragment wyświetli się jako pierwsza dana podstrona bez innych identycznych wyników to nasza strona nie ma problemu z duplicate content.

Kolejnym sposobem na sprawdzenie technicznych aspektów naszej strony jest użycie operatora site: w wyszukiwarce:

Użycie operatora w Google

Jeśli zauważymy, że liczba wyników jest zdecydowanie większa od liczby naszych podstron na stronie – to pierwszy sygnał, że Google indeksuje zduplikowane elementy naszej strony i należy to sprawdzić.

Narzędzia przydatne do wyszukiwania duplikatów

 

Copyscape (http://www.copyscape.com)

Narzędzie Copyscape

Narzędzie, które pozwala na odnajdywanie innych stron, które mają takie same teksty jak nasza strona.
Wystarczy podać adres naszej strony lub konkretnej podstrony, aby poznać wszystkie inne strony, które korzystają z tych samych treści. Wyszukiwanie duplikatów mu nie straszne!

Siteliner (http://www.siteliner.com)

Narzędzie online Siteliner

Siteliner to kolejne proste i przydatne narzędzie, a służy do wyszukiwania duplikatów w obrębie naszej strony. Po podaniu adresu naszej strony wchodzi on na nią i przeszukuje ją dokładnie w taki sam sposób jak robią to wyszukiwarki. Znajdzie on wymienione wyżej problemy i również wskaże jaki procent treści jest powielony.

Jak widać z problemem duplicate content można sobie poradzić. Powielone i zduplikowane treści szkodzą witrynie i pozycjonowanym treściom.
Wiele z wymienionych błędów to techniczne kwestie dotyczące technologii wykonania strony (CMS) lub implementacji odpowiednich przekierowań.
Należy jednak pamiętać, że pojedyncze przypadki skopiowanej treści nie są negatywnie odbierane przez wyszukiwarki. Trzeba tylko uważać, aby nie tyczyły się one strony głównej lub głównych podstron sprzedażowych naszej witryny.

Pozycjonowanie stron internetowych

4.4/5 - (5 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

2 komentarze

  1. tom
    16 marca 2017

    najlepszy opis jaki znalazłem 🙂

    • Melonet
      16 marca 2017

      Dziękujemy – problem z powieloną treścią dotyczy wielu serwisów i często właściciele nie zdają sobie sprawy, że nawet tworząc samodzielnie treści na stronę to problem DC może ich również dotyczyć.

Skomentuj Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.