Przy okazji mijającego już 2016 roku, podobnie jak ostatnio nadszedł czas na podsumowania oraz na próbę określenia najważniejszych trendów na przyszły rok.
W zeszłym roku skupiliśmy się głównie na określaniu trendów na przyszły rok: Podsumowanie roku i trendy na 2016 rok – mówiliśmy wtedy o zyskującej roli mobile oraz wideo w Internecie.
Patrząc na nasze zachowania w Internecie oraz działania Google w tym zakresie – 2016 rok można określić rokiem mobile oraz wideo w sieci. To już nie jest trend, a utrwalone działania – przypomnę tylko, że w zeszłym roku liczba wyszukań z urządzeń mobilnych przewyższyła liczbę zapytań do wyszukiwarki z komputerów.
Co przyniesie 2017 rok?
W kontekście działań Google na pewno będą to dwa aspekty: rozwój sieci neuronowych (polecamy naszą infografikę: 24 pytania do Google – badamy inteligencję, czyli funkcje Answer box i RankBrain) oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników w sieci (sklepy i SSL).
W mijającym już roku mieliśmy wiele zmian, których nie sposób wszystkich wymienić a dotyczyły one zarówno działania algorytmów Google odpowiadających za wyszukiwanie organiczne jak i również reklam AdWords, które jeszcze bardziej przyciągają uwagę użytkowników i które odgrywają coraz to większą rolę w decyzjach zakupowych klientów.
Co będzie ważne w 2017 roku? Analityka, czyli wszystkie działania, które pozwolą marketerom jeszcze lepiej podejmować decyzje marketingowe oraz lepiej planować kampanie. To również większa rola UX (user experience) w projektowaniu witryn, tak aby pozyskany ruch w jak największym stopniu przełożył się na transakcje, a osiągnąć to można:
- projektując przejrzyste witryny,
- ułatwiając ścieżkę zakupową przez optymalizację koszyka zakupowego.
Podsumowanie bloga
Tego nie było w zeszłym roku, jednak treści na blogu pojawiło się na tyle dużo, że warto zrobić podsumowanie najpopularniejszych wpisów wyrażonych liczbą odwiedzin.
Top artykuły i poradniki w 2016 roku na blogu:
- Real Time Marketing: Najlepsze przykłady z kraju i z zagranicy – zbiór najlepszych przykładów działań RTM, które są coraz bardziej popularne.
- Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto, czyli zalety i korzyści – jedno z bardziej obszernych wprowadzeń do zagadnień pozycjonowania lokalnego.
- Nowość AdWords: rozszerzenia informacji w witrynie już w Polsce – krótki news, który jednak był potrzebny znacznej części użytkowników.
- Optymalizacja strony, czyli strona przyjazna dla wyszukiwarek – poradnik od A do Z przedstawiający najważniejsze zagadnienia optymalizacyjne dla strony.
Jak widać, największym zainteresowaniem cieszyły się dłuższe materiały poradnikowe, które też średnio potrafiły zaangażować użytkowników na 6 do 10 minut!
Wracając do najpopularniejszego i najmłodszego wpisu spośród tych najbardziej poczytnych – Real Time Marketing to doskonały sposób na budowę relacji firmy z konsumentem. Odpowiednie wstrzelenie się z komunikatem pozwala na szybkie i praktycznie bez kosztowe zaistnienie w mediach społecznościowych a nawet w prasie i telewizji.
Trendy, które pokrywają się z działaniami prezentowanymi w artykule o RTM widać również w corocznym podsumowaniu Google Zeitgeist 2016.
Globalne, najpopularniejsze wyszukiwania użytkowników dotyczyły kolejno:
- Pokémon Go
- iPhone 7
- Donald Trump
- Prince
- Powerball
W przypadku Polski były to zapytania dotyczące:
- Euro 2016
- Pokemon Go
- Slither.io
- Rio 2016
- Eurowizja 2016/li>
Są to oczywiście zapytania zyskujące najwięcej na popularności w stosunku do 2015 roku.
Podobnie jak w przypadku ostatniego podsumowania, korzystając z okazji:
Źródło danych oraz źródło do grafiki głównej wpisu: https://www.google.co.uk/trends/yis/2016/GLOBAL