Reklama w Internecie
Wszystko o AdWords

Dla osób, które dopiero zgłębiają wiedzę dotyczącą marketingu w Internecie należy się wykład na temat Google AdWords. We wcześniejszych wpisach na blogu można się zapoznać z działaniem systemu AdWords. Jednak dotąd nie poruszyliśmy tematu jak dokładnie działa AdWords.

[notification type=”alert-info” close=”false” ]Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest Google AdWords
  • Jak działa i wygląda system reklamowy AdWords
  • Ile kosztuje reklama w Google AdWords[/notification]

Co to jest AdWords?

To system reklamowy firmy Google służący do emitowania reklam tekstowych, graficznych oraz wideo. Część reklam emitowanych przez ten system to dobrze nam znane linki sponsorowane w wyszukiwarce, jednak możliwości Google AdWords są znacznie większe. Nasze reklamy mogą być wyświetlane na witrynach partnerskich (zrzeszonych przez program AdSense) oraz na portalu YouTube czy poczcie Gmail.

Logo Google AdWords
To co wyróżnia system reklamowy od Google spośród innych, to fakt że jest oferowany w modelu PPC (Pay-per-click, czyli płatność za kliknięcie). Zatem nie ma różnicy ile razy nasza reklama wyświetliła się użytkownikowi, a liczba kliknięć w nią. To sprawia, że AdWords jest efektywną i tanią formą reklamy.

Kolejną cechą jest naprawdę szeroki wachlarz ustawień, który umożliwia nam precyzyjne kierowanie na odbiorców naszych reklam. To powoduje, że kampanie AdWords można optymalizować, by trafiać do właściwych użytkowników. To od nas i naszego zaangażowania zależy ile będzie wynosiła stawka za klikniecie i co najważniejsze koszt pozyskania klienta.

Ile kosztuje jedno kliknięcie reklamy AdWords?

Powyższe pytanie jest jednym z częściej pojawiających się od klientów, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Średnia cena za jedno kliknięcie w AdWords to koszt od paru groszy do nawet kilkudziesięciu złotych dla wysoko konkurencyjnych fraz (pożyczki, kredyty). Jednak w przeważającej części przypadków jest to cena 1.20 – 2.40 zł.

Musimy jednak wiedzieć skąd bierze się określona kwota za kliknięcie i to, że każdy reklamodawca za te same słowa kluczowe może płacić dużo więcej lub dużo mniej.
Koszt jednego kliknięcia to wypadkowa wielu zmiennych, która ostatecznie kształtuje nasz ranking reklamy. Oczywiście najważniejsza jest maksymalna kwota jaką jesteśmy skłonni zapłacić za kliknięcie (max CPC), jednak duży wpływ na cenę ma również Wynik Jakości oraz wpływ rozszerzeń reklam (więcej o rozszerzeniach reklam AdWords).
Najważniejsze parametry, które mają wpływ na Wynik Jakości to:

  • trafność i dopasowanie reklamy,
  • dopasowanie witryny docelowej,
  • przewidywany CTR,
  • historyczne dane dotyczące konta.

Osiągnięty Wynik Jakości możemy sprawdzać dla każdego ze słów kluczowych. W zależności od naszych starań możemy otrzymać wynik w przedziale od 1 do 10, gdzie 10 to najwyższy możliwy do osiągnięcia Wynik Jakości.

Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że nawet uzyskując wysokie parametry jakościowe naszej kampanii to największy wpływ na cenę za pojedyncze kliknięcie ma konkurencyjność branży, czyli liczba innych reklamodawców. Pamiętajmy jednak, że dobrze zoptymalizowana kampania to niższe koszty w stosunku do naszych konkurentów i wyższa efektywność z prowadzonych działań reklamowych.

Jaki trzeba mieć budżet na reklamę?

Właśnie to czyni AdWords tak przystępną platformą. Możesz zacząć od dowolnej kwoty. Musisz jednak pamiętać, że niski budżet to znacząco ograniczona widoczność Twojej firmy w Internecie. Jeśli zadeklarowany budżet dzienny zostanie wykorzystany już na początku dnia to wyświetlanie zostanie wstrzymane do następnego dnia emisji. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zawężać wyświetlanie reklam do konkretnych rejonów i konkretnych godzin.

Warto jednak wiedzieć, że dobrze prowadzona kampania AdWords jest wysoce rentowna i przynosi oczekiwane zwroty z poniesionych na nią kosztów.
Jeśli dopiero zaczynamy z reklamą w AdWords to warto zacząć z większym budżetem i dać czas kampanii, aby pokazała jak potrafi na siebie zarobić. Pamiętaj – tutaj nie wydajesz pieniędzy na ślepo – dokładnie wiesz za pomocą jakich słów kluczowych wchodzą Twoi użytkownicy. Na podstawie zdefiniowanych słów kluczowych wiesz również na jakim etapie decyzji są Twoi klienci.

Gdzie są wyświetlane reklamy Google AdWords?

Na samym początku wspomniałem, gdzie możemy zobaczyć nasze reklamy. Przede wszystkim są to linki sponsorowane czyli reklamy w postaci boksów tekstowych umieszczanych najczęściej nad, obok (od lutego 2016 roku reklamy linków sponsorowanych wyświetlają się wyłącznie nad i pod wynikami bezpłatnymi, czytaj: Brak reklam AdWords obok wyników wyszukiwania).

Te reklamy są najbardziej efektywne, ponieważ odpowiadają na potrzebę użytkownika – stanowią odpowiedź na jego poszukiwania.
W sieci wyszukiwania możemy również znaleźć reklamy PLA (Google Zakupy), które wyświetlają się w postaci boksów ze zdjęciem produktu z krótkim opisem oraz ceną.
Google Zakupy (PLA) - wygląd
Te reklamy są dedykowane dla sklepów internetowych. W ten sposób, można atrakcyjnie i efektywnie wyświetlać produkty dostępne w sklepie online.

Innym miejscem, gdzie możemy zobaczyć nasze reklamy to witryny dostępne w sieci partnerskiej. Sieć partnerska (Google AdSense) zrzesza zainteresowane portale, fora dyskusyjne i blogi, które następnie są dostępne jako powierzchnie reklamowe dla reklamodawców w AdWords.

Widok sieci partnerskiej

Naprawdę trudno nie znaleźć tam ciekawego portalu – znajdziemy tam zarówno znane portale które notują tysiące odsłon dziennie jak i małe, ale ciekawe i warte naszego zainteresowania portale tematyczne.

Możemy kierować reklamy na sieć partnerską po ich tematyce lub słowach kluczowych a nawet możemy wybrać konkretne serwisy, na których chcemy emitować nasze reklamy.
Do sieci partnerskiej należy również portal YouTube.

Reklama na portalu YouTube

Zatem nasze reklamy mogą być w formie filmików przed lub w trakcie emisji wideo. Możemy również wyświetlać klasyczne tekstowe lub graficzne reklamy przy filmie lub w nakładce na odtwarzanym filmie.

Kolejnym, stosunkowo nowym miejscem, gdzie możemy pokazywać nasze reklamy to poczta Gmail. Tam również możemy kierować reklamy na interesujące nas tematy lub słowa kluczowe.

Jak działa reklama AdWords?

Działanie reklam AdWords i sposób ich kierowania jest niezwykle skomplikowane. Jednak pomimo tego, udało się to wszystko zebrać w krótkim wideo, które prezentuje działanie tych reklam:

Z tego filmiku można się dowiedzieć również, że reklamy Google wyświetlają się dobrze zarówno na komputerach jak i urządzeniach mobilnych. Potrafią przy tym dostosowywać prezentowane informacje.

Co decyduje o widoczności reklam?
Każda z reklam zanim zostanie wyświetlona użytkownikowi bierze udział w aukcji. W zależności od osiągniętego rankingu reklamy (ważna jest stawka za kliknięcie i Wynik Jakości) nasza reklama może być pierwsza, druga lub wcale się nie wyświetlić. Reklamy w postaci linków sponsorowanych mają zazwyczaj 11 miejsc (3 u góry i 8 z boku), reklamodawcy znajdujący się na pierwszych miejscach dysponują wyższą stawką za kliknięcie oraz lepszym wynikiem jakości kampanii.

Dlaczego moja reklama się nie wyświetla?
To dosyć częste pytanie początkujących użytkowników AdWords. Jednym z powodów może być oczekiwanie na sprawdzenie słowa kluczowego czy reklamy, które dopiero utworzyliśmy (dla reklam graficznych może to potrwać parę dni).

Może się również okazać, że nasza reklama osiąga niskie pozycje w aukcji, więc może warto podnieść stawkę za kliknięcie lub podjąć się optymalizacji słów kluczowych i reklam.
Innym możliwym powodem mogą być niewystarczające środki na naszym koncie lub wyczerpany dzienny budżet. Warto sprawdzić, jak często nasza reklama wyświetla się na ustawione słowa kluczowe.

Dlaczego warto reklamować się z AdWords?

System reklamowy od Google daje nam olbrzymie możliwości kierowania naszych reklam i zarządzania budżetem. Tutaj nie ma obawy, że wydamy fortunę na reklamę – wszystko możemy ustawiać i monitorować w czasie rzeczywistym.

Warto się reklamować z Google, bo jest to skuteczna forma reklamy, której zaufało już tysiące firm na całym świecie z różnych branż.
Reklama AdWords, zwłaszcza linki sponsorowane to wysoka widoczność naszej firmy i oferty na najbardziej interesujące nas słowa kluczowe. Jeśli dodać do tego płatność wyłącznie za kliknięcia to otrzymujemy idealny system reklamowy. Co ważne, z dobrodziejstw AdWords mogą korzystać nawet małe i lokalne firmy, dzięki usłudze AdWords Express, którą opisywałem już wcześniej.
Podsumujmy poznane zalety reklamy AdWords:

  • pełna kontrola nad wydawanymi pieniędzmi,
  • możliwość targetowania reklam,
  • precyzja kontrola wyświetlania: harmonogram reklam, wybór lokalizacji,
  • reklama trafia do osób zainteresowanych, jest odpowiedzią na ich potrzeby,
  • jest nieinwazyjna, często nie odróżniania od zwykłych wyników wyszukiwania,
  • dobrze zoptymalizowana jest tania w prowadzeniu.

Możliwości geograficzne
W swoich licznych ustawieniach nie mogło zabraknąć oczywiście możliwości lokalizacyjnych. Otóż, wyszukiwarka internetowa nie ma problemu, aby ustalić gdzie znajduje się użytkownik. Zatem tworząc nasze reklamy możemy ustawiać ich widoczność wyłącznie w konkretnych rejonach. To mogą być miasta, województwa, państwa czy nakreślone graficznie obszary.
To właśnie takie zaawansowane możliwości targetowania reklam czynią AdWords doskonałą platformą do reklamowania swojej firmy. Możesz prowadzić lokalną firmę i prezentować swoje reklamy tylko mieszkańcom swojego miasta. Możliwości są ogromne – poznaj AdWords i reklamuj się w Internecie.

Alternatywy do Google AdWords

Oczywiście, na rynku jest dostępnych kilka innych systemów do emisji reklam w modelu płatności za kliknięcie. Swoje reklamy kontekstowe oferuje firma AdTaily (http://www.adtaily.pl/), które pozwalają na emisję reklam na wielu stronach partnerów.

Kolejnym systemem reklamowym jest Adkontekst (http://www.adkontekst.pl/), który oferuje emisję boksów sponsorowanych oraz reklam graficznych w witrynach swoich partnerów.

Jednak wymienione usługi, nie posiadają takiego zasięgu jak system reklamowy AdWords. Jest to oczywiście związane z dominującą pozycją firmy Google i faktem, że z jej wyszukiwarki korzysta ponad 96% internautów w Polsce. Jednak, dzięki temu sugerowane stawki CPC w wymienionych platformach są dużo niższe. Tak więc jeśli dobrze przygotujemy naszą strategię marketingową to możemy liczyć na dobre rezultaty i wysokie konwersje.

Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z Google AdWords to zapraszamy do skorzystania z naszych usług. Stworzymy reklamy AdWords oraz zajmiemy się ich dalszą optymalizacją, aby Twój interes zdobywał nowych klientów z Internetu. Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak skutecznie promować swoją firmę w płatnych wynikach wyszukiwania. Przygotujemy dla Ciebie całą strategię, wdrożymy remarketing i na bieżąco będziemy raportować wyniki prowadzonych kampanii AdWords.

Pozycjonowanie stron internetowych

4.8/5 - (5 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

2 komentarze

  1. pek2
    7 marca 2016

    Wszystko o Google AdWords wyłożone na tacy. Barkuje jednak jak dla mnie kwestii tego jaki budżet dokładnie wybrać oraz jak planować kampanię, aby ten budżet wystarczył na dany miesiąc – bo koszt za kliknięcie +/- można oszacować po paru dniach działania kampanii.

    • Melonet
      7 marca 2016

      Dokładnej wysokości budżetu nie można ustalić bez znajomości branży, jej konkurencyjności oraz zakładanych celów dla kampanii. Zapraszam do kontaktu mailowego – doradzę na temat planowanej kampanii AdWords, jak tylko poznam szczegóły.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.