Reklama w Internecie

W dobie nieustannych zmian algorytmów, nastawionych na jakość ważne jest, aby prowadzone działania były bezpieczne. Tylko rozsądne działania pozwolą na skuteczne i stabilne pozycjonowanie stron, czyli osiąganie coraz większej widoczność w wyszukiwarkach.


Przy bezpiecznym podejściu do pozycjonowania, możemy liczyć nie tylko na wyższe pozycje w wyszukiwarce i ruch z tym związany lecz również na tematyczny ruch oraz rozpoznawalność marki.

Jak działa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie jest często kojarzone jako pozyskiwanie odnośników (linków) do strony. To duże niedomówienie, które nie oddaje poprawnie działań, jakie są w ramach tego procesu podejmowane. Zwłaszcza jeśli mamy na myśli bezpieczne pozycjonowanie, które wymaga staranności w działaniach.

Przede wszystkim określmy co się składa na pozycjonowanie strony. W najprostszym ujęciu jest to:

  1. Optymalizacja strony
  2. Działania Link Building, czyli zdobywanie linków

Co do punktu pierwszego wyszukiwarki nie mają nic przeciwko o ile nie manipulujemy treściami na naszej stronie. Do takich manipulacji zalicza się przesycenie słowami kluczowymi, ukrywanie treści lub nawet przedstawianie innej treści dla robotów wyszukiwarek i osobnej dla użytkowników strony.

Punkt drugi jest o wiele bardziej złożony i ma największy wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce. Mechanizm jest prosty – każdy link to głos oddany na stronę. Jednak nie każdy głos ma tą samą wagę, każdy link prowadzący do strony ma inny wpływ na stronę do której prowadzi. To jest oczywiste, jeśli weźmiemy pod uwagę chęć dążenia do jakości prezentowanych wyników wyszukiwania.

Dobrze zoptymalizowana strona z wysokim autorytetem (uzyskiwanym dzięki linkom) jest dobrze widoczna na zapytania użytkowników. I wszystkie działania, które zmierzają do jej lepszej widoczności nazywamy pozycjonowaniem.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem swojej strony? Chcesz być widoczny w wyszukiwarce i równocześnie zależy Tobie na stabilnych wynikach? Sprawdź naszą pełną ofertę i skontaktuj się z nami: Kontakt – kliknij.[/notification]

Jak wygląda bezpieczne SEO według Google

Na początku mały niuans językowy – SEO oznacza Search Engine Optimization czyli optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. To całkowicie zgodne z zasadami wyszukiwarek działanie, które ma na celu ułatwienie poznania treści i kontekstu strony oraz jej dostępności dla robotów wyszukujących. Każda z wyszukiwarek zaleca te działania i publikuje również obszerne materiały na ten temat. Sprawdź obszerny poradnik PDF od Google – opublikowany w 2008 roku, ale nadal aktualny.

My jednak staramy się odpowiedzieć na pytanie czy pozycjonowanie jest bezpieczne i czy nie jest zabronione przez wyszukiwarki. Te dwa zarzuty są najczęściej podawane w różnych miejscach – nie zawsze słusznie.

Jak zatem strona może pozyskiwać linki, które nie zostaną uznane za umyślne manipulacje rankingiem? Celowo wskazuję na „umyślność manipulacji” aniżeli „naturalność linków”, ponieważ to bardzo niefortunne określenie, które w konsekwencji prowadzi do wniosków takich jak te: „Staraj się, aby prowadzone działania link-building wyglądały na naturalne, aby uniknąć zastosowania kary od wyszukiwarki. Linkowanie powinno wyglądać naturalnie i nie wskazywać na własne działania pozycjonujące.”

Powiedzmy sobie szczerze: naturalny link, to taki który powstanie w wyniku zainteresowania się nasza stroną przez inną osobę – zupełnie bezinteresownie i w dobrej wierze.
Zacznijmy jednak od wyjaśnienia podstawowych faktów: optymalizacja jest kwestią oczywistą i nie jest negatywnie odbierana. Z pozycjonowaniem jest inna historia, jednak jeśli potraktujemy je jako promocję naszej strony to jesteśmy na dobrej drodze – o to chodzi!

Zapewne nie raz spotkałeś się z tezą, że wyszukiwarki karzą za manipulacje ich rankingiem, czyli za pozycjonowanie. To jest oczywiście prawda – działania te mają utrzymać wyniki wyszukiwania wolne od słabej jakości witryn. Jednak samo zdobywanie (nawet samodzielne) linków nie jest zabronione. Aby nie być gołosłownym przedstawię poniżej kilka oficjalnych stanowisk samego Google i jego zaleceń w tym kontekście.

Wskazanie na odpowiednią promocję witryny - Centrum Pomocy

źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl

Fragment transkryptu z filmu instruktażowego Google w ramach akcji „Internetowe rewolucje” wskazuje co następujące:

Fragment wypowiedzi na temat pozycjonowania

I co? Nigdzie nie jest napisane, że zdobywanie linków z katalogów, ogłoszeń, tematycznych portali czy blogów jest złe. Dostajemy nawet instrukcje czym się kierować w przypadku zdobywania takich linków. Tutaj właśnie kryje się nasz Święty Graal – czym się kierować w przypadku zdobywania linków, czyli nasze intencje.

Jakie linki możemy zdobywać do naszej strony?

Pozyskanie linka, a na pewno już pozyskanie linka celem manipulacji rankingiem wyszukiwarki nie ma być naszym celem właściwym. Link, który chcemy umieścić ma być:

  1. Przydatny dla innych użytkowników sieci. To uwzględnia zarówno katalogi tematyczne, fora na których szuka się pomocy czy konkretnych ofert oraz publikacji na portalach.
  2. Tematyczny – To samo co uwaga wyżej. Link, który został umieszczony w celu informacyjnym lub polecającym jest dobry jeśli znalazł się w odpowiednim miejscu. Przykład takiego linka to odpowiedź na zapytanie użytkownika na forum czy wpis poradnikowy na blogu.

Pamiętajmy, że ideą stworzenia hiperłączy było ułatwienie nawigowania i przemieszczania się po stronach skupionych w Internecie. Odpowiedni link w odpowiednim miejscu to oczekiwany element każdej ze stron.

Techniki, które nie naruszają zasad wyszukiwarek, w tym Google są określane mianem White Hat SEO. Jest to opozycja do techniki Black Hat SEO, która daleko odbiega od zasad, a nawet rażąco je łamie prowadząc do zjawiska SPAM-u w Internecie.

Działania White Hat SEO skupiają się przede wszystkim na solidnej optymalizacji strony oraz na tworzeniu wartościowych treści. To wszystko wpływa na wizerunek strony, jej reputację a w konsekwencji na zwiększoną widoczność w wynikach wyszukiwania. Działania WHS również obejmują działania pozyskiwania linków do strony. Zabronione jest oczywiście wszystko to, co jest wykonywane celem wyłącznie manipulacji rankingiem i nosi znamiona SPAM-u.

Warto o tych złych działaniach wspomnieć, ponieważ jeszcze niedawno działały i były główną strategią w pozycjonowaniu stron. Na podstawie tych niebezpiecznych metod możemy zidentyfikować, jak wyszukiwarka bada strony i na co zwraca uwagę.

Wybrane skrajne, nieetyczne i niebezpieczne metody

    • Systemy wymiany linków (SWL)
    • Masowe, automatyczne pozyskiwanie linków
    • Produkowanie dziesiątek i setek niepotrzebnych treści pozycjonujących
    • Tworzenie stron zawierających niewiele oryginalnych treści
    • Ukryte linki, strony przejściowe
    • Krótkowzroczność w optymalizacji strony (przesycenie słowami kluczowymi, ukrywanie treści na stronie)
    • Cloaking, czyli serwowanie innych treści dla robotów wyszukiwarki i innych dla użytkowników.

Niektóre ze złych metod na krótką metę są skuteczne. Wytłumaczeniem tego faktu jest oczywiście sposób w jaki wyszukiwarka musi reagować na nowe sygnały. Jeśli zatem, jedna strona w krótkim czasie otrzyma masę linków to naturalnie dostanie ona awans, ponieważ zrobiło się o danej stronie głośno. W tym czasie, równolegle ustalany jest autorytet strony i profil jej linków. Masowo zgromadzone, niskiej jakości i przesycone anchorami linki zostaną wzięte pod uwagę i doprowadzą do spadku rankingu strony.

Kara za pozycjonowanie, czyli filtr od Google

Nikt nie przejmowałby się stworzonymi przez wyszukiwarki zasadami, gdyby nie fakt ewentualnych sankcji za ich łamanie. W zależności od stopnia przewinienia wyróżnia się filtry algorytmiczne i filtry ręczne. Bez wchodzenia w szczegóły, każdy z filtrów objawia się drastycznym zmniejszeniem ruchu odsyłającego z wyszukiwarki. W niektórych przypadkach nawet do zera.

Tak, twoja strona może nagle pojawiać się kilkadziesiąt pozycji dalej w wynikach wyszukiwania. W zależności od tego co było powodem nałożenia filtra należy podjąć działania naprawcze, które pozwolą na powrót do łask wyszukiwarki. Czasami trwa to kilka tygodni a czasami miesiące – w każdym przypadku nie mamy gwarancji powrotu strony na wcześniejsze pozycje.

Z przedstawionej perspektywy naprawdę nie warto narażać się na filtr od wyszukiwarki. Raz ukarana strona jest pod specjalnym nadzorem, a koszty związane z brakiem widoczności jak również sam koszt zdjęcia filtra jest wysoki.

Działania w zakresie bezpiecznego pozycjonowania

To co liczy się w przypadku oceny stron w kontekście ich „naturalności” to profil linków. Wyszukiwarka taka jak Google dysponuje olbrzymimi zasobami informacji, na podstawie których potrafi określać czy dana strona wpisuje się w obraz pozostałych stron.

[notification type=”alert-success” close=”false” ]Zaufaj sprawdzonej firmie – Melonet Poznań to bezpieczne pozycjonowanie Twojej strony lub sklepu w Internecie. Jakość przede wszystkim![/notification]

Co to znaczy?

Przede wszystkim chodzi o autorytet oraz charakterystykę linków prowadzących do strony. Tu nie chodzi o liczbę odnośników jak to było dawniej. Obecnie liczy się to kto do Ciebie linkuje oraz w jaki sposób. Musisz wiedzieć, że 20 linków z podejrzanych katalogów ma dużo mniejszą wartość od jednego linka z wartościowej publikacji na znanym portalu. Każdy link niesie za sobą określoną wartość, w zależności od autorytetu strony linkującej do nas strony nasz autorytet może się zwiększyć lub zmniejszyć jeśli liczba „podejrzanych” witryn odsyłających będzie duża.

Schaemat obliczania page rank dla strony

Kolejną kwestią jest to jak do Ciebie linkują. Wyszukiwarki wiedzą jak zazwyczaj wygląda profil linków pod kątem ich anchor textów (tekst odnośnika). Jeśli zatem do danej strony będzie prowadzić mnóstwo tekstów odnośnika w postaci słowa kluczowego, np. pozycjonowanie stron Poznań to wiedz, że algorytm to wychwyci.

Dlaczego jest to badane? Odnośnik zawierający komercyjne słowo kluczowe (pranie dywanów, strony internetowe Poznań) to słowa które mają wysoki potencjał wyszukiwania. Ich zbyt duża liczba jest po prostu nienaturalna. Statystycznie, na podstawie obrazu całego Internetu najwięcej tekstów odnośników do strony powinny mieć formę:

      • Czystego adresu i jego wariacji: www.firma-domexer.pl, domexer.pl, http://firma-domexer.pl/oferta.html itp.
      • Nazwy samej strony / firmy: Domexer, domexer itp.
      • Ogólne stwierdzenia: kliknij tutaj, zobacz więcej, tutaj, wejdź itp.
      • Mix słów kluczowych: Domexer – pranie dywanów, najlepsza pralnia to Domexer itp.

Zobaczmy zresztą jak to wygląda w przypadku największych witryn, które nie ma wątpliwości, że w oczach wyszukiwarki cieszą się dużym uznaniem:

Dane z majestic o linkachDane z majestic.com

Źródło: majestic.com

Jak widać, trudno znaleźć w nich intencje na pojawianie się na konkretne słowa kluczowe.

Inną kwestią są również tzw. footprinty, czyli znaki szczególne poszczególnych stron. Wyszukiwarki nie tylko indeksują treści ze stron – każda strona zostaje oceniona i dopasowana do odpowiedniej kategorii według jej cech szczególnych. Co to oznacza? To oznacza tyle, że wyszukiwarka wie czy odwiedzona strona jest:

      • Blogiem
      • Forum
      • Katalogiem stron
      • Portalem społecznościowym

To oznacza tylko tyle, że również i to jest brane pod uwagę w kontekście badania profilu linków strony. To bardzo proste – jeśli do strony prowadza wyłącznie linki z katalogów stron to profil linków jest zły i nienaturalny.

Podsumowanie

Jak widzimy, wyszukiwarki czerpią wiedzę z tego co przechowują. Tak więc zaawansowane algorytmy bazują na zebranych danych statystycznych. Jeśli dana strona odstaje w jedną lub drugą stronę to jest to w bardzo prosty sposób zauważane przez wyszukiwarkę i w odpowiedni sposób traktowane.
Nasze działania promocyjne w Internecie powinny być podejmowane tylko w sposób bezpieczny i etyczny. Takie podejście do pozycjonowania uchroni nas przed jakimikolwiek przyszłymi aktualizacjami ze strony wyszukiwarek internetowych.

Pozycjonowanie stron internetowych

5/5 - (3 votes)

Author

Paweł Nowacki

Certyfikowany specjalista SEO i SEM. Od 2010 roku działa w ekosystemie Google, najlepiej się czuje w technicznej optymalizacji witryn.

3 komentarze

  1. Michał Sobierski
    8 kwietnia 2016

    Ja bym streścił to tak: bezpieczne pozycjonowanie to skuteczne działania, którymi możemy nasz biznes rozwinąć. Bardzo dobry wpis, odnośnie urozmaiconych tekstów odnośników dodałbym również, że naturalny profil linków nie wygląda tak, że linkowana jest w 100% tylko strona główna – o tym też warto pamiętać!

    • Melonet
      8 kwietnia 2016

      Dokładnie – to wszystko wynika z wcześniejszego, przytoczonego faktu: wyszukiwarka opiera się na danych statystycznych.

  2. Marcellus
    23 czerwca 2016

    Mam nadzieje że coś podobnego jeszcze się pojawi

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.